Sunday, November 13, 2011

Kek Pisang Gebu


Salam Hujung Minggu...

Malam tadi tiba2 teragak nak membakar kek pisang. Tekak ni teringin sangat nak mkn kek pisang yg betul2 sedap & gebu.. Kebetulan pisang serendah byk kat umah. MIL yg bg masa balik raya haji hari tu. Pisang tu baru je masak, sblm ni tak masak lagi. Eda dah buat setengah drnya kerepek pisang. Tapi kan pisang serendah ni memang tak sesuai utk dibuat kerepek. Tak rasa kelemakkannya. Nasib baik tak buat semua, kalau tak rugi jugak. Sape nak makan, anak2 eda bukannya suka kerepek pisang.

Berbalik pasal kek pisang tadi, resepi utk kek pisang kali ni eda cuba resepi Joy Of Baking. Hasilnya memang tak mengecewakan , lembut berserta gebu. Rasa kek pisang ni sama spt yg dijual kat pasar malam.

Bahan - bahan :
  • 200 gm Pisang - dilenyek
  • 150 gm Gula kastor
  • 4 biji telur B - eda guna gred A
  • 1 tsp Ovalete
  • 250 gm Tepung gandum
  • 1 tsp Soda Bikarbonat
  • 1/2 tsp Baking powder
  • 125 ml Fresh Milk
  • 100 ml Minyak masak
Cara - caranya:
  1. Pisang , gula & telur disatukan dalam mangkuk. Pukul hingga rata.
  2. Tambah ovalete dan pukul dgn kelajuan tinggi selama 5-6 minit. Pastikan adunan betul2 kembang.
  3. Kemudian masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder & soda bikarbonat berselang-seli dgn susu secara kaup balik.
  4. Akhir sekali masukkan minyak masak dan kacau sehingga rata.
  5. Masukkan ke dalam acuan panjang spt kek pisang pasar malam tu. Eda dpt dua acuan utk adunan ini.
  6. Bakar 170 c selama 45 minit @ sehingga masak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails