Friday, November 25, 2011

Kek Marble Putih Telur





Salam Pagi Jumaat..,

Selepas solat zohor semalam tetiba teringin nak membakar kek.. Kebetulan lebihan telur putih ada kat dlm peti ais...Biasalah kalau dah buat kek lapis, telur putih ada yg berbaki...Nak buang sayang,..Dalam kepala macam2 nak buat, ,ingatkan nak buat Pavlova tapi stok whipping cream habislah pulak. Nak pergi kedai malas sesangat...Plan kedua nak buat macaroon tapi anak2 tak suka...nanti membazir....

Apa lagi eda pun beleklah buku catatan eda yg dah lunyai...sbb rajin sangat belek, buatnya tidak pun...heheheh...terpandanglah Kek Marble Telur Putih oleh Kak Fida....Tak susah sangat, rasanya boleh buat...mcm konfiden je...Apa lagi bersilatlah eda kat dapur...Akhirnya kek ni menjadi dgn cantik sekali!!....Terima Kasih Kak Fida kerana kesudiaan berkongsi resepi ni....Tak rugi mencubanya...Resepi eda copy paste je...dah letih nak menaip..

Tuan Punya Resepi : Kak Fida

Bahan-bahan ( loyang 9x9 inc. )

  • A - 250-280 g putih telur
  • 2 biji kuning telur
  • 200 g gula halus
  • 57 g air (paip)
  • 250 g tepung gandum- diayak
  • 1 sb ovalette
  • B- 200 g mentega cair
  • 1 sb susu manis
  • 1 sk butter oil-(sejenis flavour terdapat dlm botol esen kecil)-eda gantikan dgn esen vanila
  • C- pewarna merah, kuning, hijau dll..

Cara-cara

  1. pukul kesemua bahan A dgn kelajuan tinggi hingga kembang.
  2. bahan B digaul rata dan tuang kedlm adunan A sambil digaul perlahan2 menggunakan senduk atau spatula hingga sebati.
  3. bahagi adunan kpd 3-4 bahagian dan warnakan setiap satu.
  4. bubuh adunan berwarna berselang-seli hingga habis kedlm loyang yg beralas kertas minyak dan disapu butter.
  5. bakar kek hingga masak pd suhu 175C selama 40-45 min atau ikut kepanasan suhu oven masing2.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails