Thursday, November 24, 2011

Daging Kicap Berlada Hitam


Salam sejahtera...

Hari ni betul2 buntu, tak tau nak masak apa....Kalau cuti sekolah camnilah, otak pun beku...Anak2 minta makan memanjang...Kejap2 tanya mak masak apa....nasib baik mak dia suka duduk kat dapur...hehehe...Tetapi ada jugak penyakit Malas datang melanda diri ini...Bila dah datang penyakit 'M', alamak mkn luar lah jawabnya....

Hari ni ingat nak masak daging, tapi tak tahu nak buat style apa pulak...Hari tu pergi ambil resepi kat dapur AlongRoz...Sekrg ni nak pergi jenguk dapur saper lah pulak....Sedang ralit mencari resepi terjumpalah resepi Daging Masak kicap ni kat dapur Nonie Rahman....Nampak mudah dan sedap...Apalagi eda cubalah didapur eda....Rasanya sedap dan ade kelainan dr segi rasa....Biasanya kalau kita masak kicap tak bubuh lada hitam kan...tapi resepi ni buh lada hitam...Anak2 suka sesangat...Disebabkan masak kicap ni terasa lada hitamnya...

Oh ya, resepi ni sebenarnya Ayam Kicap Berlada Hitam....Tapi eda tukar dgn daging...OK resepi kat bawah...kalo nak cuba silakan...

Tuan Punya Resepi : Dayangjack
Sumber : Nonie Rahman

Bahan-bahannya:
  • 500 gm Daging - dihiris
  • 1 labu bawang besar - dihiris bulat & digoreng
  • 1 s/b lada hitam - ditumbuk
  • 1 s/b cili kisar - lada boh @ cili kering
  • 1 s/b kicap pekat
  • 1/2 s/b sos tiram - eda dah tersalah buh 1 s/b ( tak de hal lah )
  • Kicap manis -secukup rasa
  • 2 biji cili merah- dihiris ( yg ni eda sendiri tambah)
  • Daun sup
  • Gula & garam -secukup rasa
  • Air asam jawa - secukup rasa
  • Rempah menumis - 4 sekawan
Bahan Kisar:
  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 btg serai

Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak . Goreng bawang besar yg dihiris bulat tadi sehingga layu...
  2. Kemudian goreng daging yg telah dihiris.
  3. Perap daging yg telah digoreng dgn lada hitam tumbuk & kicap pekat selama 1/2 jam.
  4. Panaskan sedikit minyak dan goreng rempah penumis ( 4 sekwn) & masukkan bhn yg dikisar.Goreng sehingga terbit bau.
  5. Masukkan cili kisar dan goreng sehingga terbit minyak.
  6. Masukkan sos tiram & kacau rata..masukkan daging dan kacau.
  7. Jangan lupa masukkan sedikit air & cili hiris. Biarkan mendidih.
  8. Bila dah mendidih, masukkan kicap manis, garam,gula & air asam jawa.
  9. Bila kuahnya kelihatan pekat masukkan daun sup & bwg besar yg digoreng tadi. Kacau rata.Tutup api...sedia utk dinikmati...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails