Thursday, November 17, 2011

Black Bottom Banana Cake





Bertemu kembali....sori sbb bagi tengok gambar je tapi resepi ntah mana2...Bukan tak nak bagi tapi sibuk bebenor eda ni...almaklumlah serba-serbi eda yg kena buat kat umah ni, dari celik mata sampailah nak tido...Tak pernah ade ruang langsung utk berceloteh kat blog yg tak seberapa ni....

Tak payah cakap byk, eda kongsikan resepi ni kpd sesape yg ingin mencuba....Resepi eda dpt dr Blog AlongRoz...sape tak kenal AlongRoz kan!....banyak resepi dari dia , eda telah mencuba & memang jadi....jgn risau, jadi punyalah!...itupun kalo diikut betul2 resepi yg diberi....

Kek ni memang sedap dan moist sangat....eda suka rasanya yg tak manis sangat...kenalah dgn tekak eda yg tak suka manis....

Bawah ni eda sertakan resepinya sekali.....kalo ade yg nak mencuba tu , silakanlah....

Tuan punya resepi asal: Sini
Sumber : AlongRoz

Bahan-bahan:
  • 1/2 cwn butter - dilembutkan / suhu bilik
  • 1 cwn gula - eda guna 125 gm je...
  • 1 biji telur
  • 1 s/t esen vanila
  • 1 1/2 cwn Tpg gandum
  • 1 s/t Baking powder
  • 1 s/t Soda bikarbonate
  • 1/2 s/t Garam - eda tak buh pun
  • 1/4 cwn serbuk koko
Cara-caranya:
  1. Pukul butter dgn gula sehingga ringan dan gebu.
  2. Masukkan telur serta esen vanila , pukul lagi.
  3. Masukkan pisang dan kacau rata .
  4. Tambah tepung gandum yg telah diayak bersama baking powder & soda bikarbonate , gaul sehingga sebati.
  5. Kemudian bahagikan adunan kepada 2 bahagian, satu adunan masukkan serbuk koko...satu lagi dibiarkan kosong.
  6. Masukkan adunan coklat ke dlm loyang bersaiz 8"...ratakan.
  7. Dan lapiskan adunan kosong tadi diatasnya...ratakan...
  8. Bakar pd suhu 170 C selama 30 minit @ sehingga masak.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails