Saturday, November 20, 2010

Birthday Girl...



Hari Raya Aidil Adha baru2 ni eda sambut besday anak eda yg si kecik tu ( Aisyah Miasara)....Eda buat sebijik kek indulgence.....deco seringkas mungkin....pada mulanya eda nak buat tema pink utk dia tapi disbbkan kesuntukkan masa....ini je lah yg eda boleh buat....hampalah jugak....eda dah buat kasut baby yg guna gumpaste utk keknya tu tapi tak kesampaian...nampaknya tersimpan rapilah dlm tupperware kasut2 tu.....hhhuuukkhuuuukkk....

Majlis ni eda buat kat kg asben....Batu Kikir...

Thursday, November 18, 2010

Sambal Sotong Sempoiiii....

Dah pening kepala ni bila memikir nak masak lauk apa.....buka je freezer ternampak sotong yg hubby beli hari tu.....yg sebenarnya sotong ni nak buat ketupat sotong tapi bila dah penyakit malas datang....ketupat sotong jadi sambal sotong...hehhehe....rasanya tak perlulah resepi sambal sotong ni eda paparkan kat sini....bukan susah sangat pun....betul tak?....kalo anak2 eda ternampak gambar sambal sotong ni kat sini, tak ke dia kutuk eda.....anak2 akan kata, apalah mak ni sambal sotong pun nak heboh satu malaya!....kkkiihihhhh...Apa2 pun layan je lah sambal sotong ni ya!

Sunday, November 14, 2010

Kek Pisang

Nak habiskan pisang yg ada kat umah....Sorry ya , sbb eda janji hari tu nak bagi resepi kek pisang ni kan!....bukan terlupa tapi tak ada masa yg betul2 lapang utk eda n3 resepi ni kat sini...
Resepi ni si Sofinar myr punya....tak payah nak cakap banyak2...meh kita tengok resepinya...

Bahan-bahan :

  • 150g pisang emas - dilecek
  • 180g tpg gandum
  • 180g gula halus /gula icing
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam

Cara-cara:

  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda

Friday, November 12, 2010

Tetibaaaa....


Hari ni cuaca kat Seremban mendung berserta hujan renyai2.....Bila dah cuaca mendung, penyakit malas pun mula melanda diri ini...Dalam keadaan malas terpaksa jugak memasak utk hubby & anak2.....masak pun ala kadar je, janji perut anak2 ngan hubby kenyang.....hari ni eda cuma buat ikan bakar , ikan singgang & ulam2an....gambar ikan bakar ni bukan yg hari ni punya tapi yg 2 minggu lepas....tak sempat nak snap , ikan tu dah tinggal tulang...hehehhehe...

Lauk yg paling eda suka masak utk family, ikan bakar ni lah....tak susah sangat....perencah utk sambalnya eda dah siapkan awal2....eda buat byk2 lepas tu simpan dlm fridge...bila2 masa eda boleh buat ikan bakar....Nasib baik family eda suka ikan bakar...

Thursday, November 11, 2010

Masihkah kekawan ingat padaku???

Assalamualaikum.... lama sungguh eda tak n3 apa2 kat sini....sejak melayan facebook sampaikan tak ada masa nak berblog....buat lak ada si kecik lagi lah sibuk.....
Nampaknya "umah " eda ni kena dikemaskini dan dicuci....banyak habuk , sampaikan terpaksa pakai mask...hhehehehe....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails