Saturday, January 30, 2010

Karamel Tanpa Telur


Kebiasaannya hari jumaat adalah hari yg paling sibuk...semua kerja nak dilakukan dgn pantas...Sampaikan masak pun apa yg termampu dan terfikir masa tu...boleh dikatakan lauk hari ni adalah yg paling sonang...ibarat kata org tua2, buat dgn kaki pun boleh..hhehe...Eda masak ikan kicap...feveret anak2 eda...permintaan anak2..sejak hubby ada jarang eda masak lauk kicap..boleh dikatakan hari2 lauk lemak cili padi...kdg2 kuning biji mata ni....nak buat camner kan, kitakan ' tukang masak '...layan je lah...

Utk minum petang eda buat karamel...Dah lama eda nak cuba karamel ni..tapi selalu terhalang..Hari ni barulah tercapai hajat eda nak membuat & merasai sendiri keenakkan karamel yg disebut2 oleh bloggers...karamel ni special sikit sbb tak menggunakan telur...sesaper yg x suka telur tu bolehlah mencubanya....bagi eda selera orang lain2 dan pelbagai jawapan...ada yg kata sedap dan ada yg kata sebaliknya...apa2 pun kita kena cuba...kalau x cuba tak tau, sedap @ tidak,...
Eda ni pantang ada masa terluang suka mencuba dan membuat 'eksperimen'...kalau menjadi dan sedap...next time boleh cuba lagi....

Resepi karamel ni eda dpt dr kekwn kat myr...nama tuan punya resepi Firasyira.....

Bahan-bahan:

A) 2 senduk gula

B) 1 peket serbuk agar-agar
4 cwn air
21/2 senduk gula - boleh dikurangkan, sbb manis sesangatlah bg eda....

C) 1 tin susu cair ( lebih kurang 400 gm )
2 sudu makan tepung kastard
1 sudu kecil vanila


Cara-caranya :

1) hanguskan 2 senduk gula hingga keemasan...lepas tu tuangkan sedikit air, kacau sehingga larut dan padamkan api...tuangkan ke dlm loyang..

2) Didihkan bahan B . Kecilkan api dan masukkan bhn C yg telah disatukan terlebih dahulu...

3) Kacau hingga likat dan pekat...lepas tu tuangkan ke dlm loyang yg berisi gula hangus tadi...Biarkan sejuk ...dan hidanglah...Nak bagi sedap masukkan dlm fridge sblm dingappp..

Thursday, January 28, 2010

Hubby ku terbang ke Miri, sarawak...




Hari ni eda masak special sikit...Ayam kampung salai campur terung pipit/belanda , ikan cencaru belah belakang dan kangkung goreng belacan ( special ke, tu???)....

Disbbkan hubby nak terbang ke Miri lah eda terpaksa masak lauk feveret dia...kalau tak biasa2 je lah...hhehheh...Tapi satu je eda tak suka dgn perangai hubby, kalau dia nak pergi offshore mesti tak lalu makan...Dah lah penat eda memasak...boleh dia mkn sesenduk je...fuuuhhhhh!....Puaslah kita paksa dia mkn tapi dah tak boleh telan katanya...hilang selera makanlah,...macam2 lah alasannya...Apa-apa pun eda dah lakukan tanggungjawab sbg isteri yg terbaik...tak adalah hubby nak pergi kerja dgn perut kosong...

Untuk minum petang eda buat puteri ayu,...itu permintaan Aisyah...dia ckp dia teringin nak makan puteri ayu ....ni gara-gara pergi kenduri kat rumah mak sedara tempoh hari...untuk tak menghampakan dia, eda buat slps ambil along dari sekolah...nasib baik ada kelapa parut yg hubby beli kat pasar Ampangan, kelapa parut tu pulak berdaki, tu yg tak berapa cantik puteri ayu.....Yang sebenarnya kelapa tu eda nak buat kuih lapis sagu ubi...tapi ubi kayu tak ada so tukar pogramlah jawabnya.....hubby bgtau dah merata dia cari ubi kayu tapi tak ada...nak pergi pasar besar seremban malaslah pulak...kat situ parking kete punyalah susah...pendam je lah nak makan kuih lapis sagu ubi...

Wednesday, January 27, 2010

Masak apa ya!!!


Untuk hari ini eda masak paling simple...dah pening nak masak apa utk family...akhirnya eda ambil keputusan masak telur itik...dah lama eda tak masak lauk ni....

Eda campur dgn buah bacang...utk sayur pulak, eda makan ulam mentah je...senang sesangat tak perlu nak masak...kemalasan dah sampai tahap gaban....hahhahaha

Tuesday, January 26, 2010

Hari yg memenatkan...






Hari ni tak ada apa yg menarik untuk ditulis...kehidupan seharian sama spt sebelum ni....bangun pagi urus anak2 ke sekolah, pergi pasar , mendobi , memasak, angkat kain dijemuran, lipat kain dan macam2 hal lagi lah...itulah rutin eda setiap hari....kekadang penyakit MALAS bertandang jugak kat diri eda ni...tapi terpaksa buat2 rajin, kalau tidak jadi tongkang pecah lah umah eda ni...

Kalau ada sesaper yg kata jadi surirumah sepenuh masa ni boleh goyang kaki, bohonglah!!...selagi mata ni tak pejam, selagi itulah keje, keje dan terus berkeje.....Bukan bermaksud nak mengeluh cuma nak luahkan perasaan yg terbuku dihati...hhehehehe...

Apa2pun eda bahagia begini...keje umah ni boleh me'mantain'kan badanku ini dr terus membesar....kkiiihhhhkkiiihhh....

Utk santapan anak2 dan hubby , hari ni eda masak sup ikan, bayam masak bening & sotong masak lemak putih..

Minum petan pulak eda wat kuih serimuka dan pisang goreng...pada awalnya, hanya kuih serimuka saje...tapi tanpa dirancang hubby bawak blk pisang nipah...so terpaksalah eda goreng jugak...

Tuesday, January 5, 2010

Sibuknya aku....






Semalam eda sibuk teramat sangat...bermula dr awal pagi hinggalah ke petang...Biasalah kan, bila sekolah buka yg paling sibuk mestilah ibu/bapa...

Nasib baik hubby eda ada kalau tak mati dibuatnya.Hubyy uruskan along, eda lak uruskan kak.ngah dan aqasha... Apa-apa pun eda puashati semuanya berjln dengan lancar...Yang paling eda kesian sekali adalah si Miasara...terpaksa eda bawa sekali masuk kereta...Nak buat camner kan, tak ada sesaper nak jaga dia...Eda tak kisah mana sbb masa Aqasha kecik dulu pun camtu jugak...membesar dlm kereta...Yang tak bestnya bila dia nak menyusu, terpaksalah eda berhenti tepi jln sekejap....dan apa lagi bg susu lah...kkkiiihhhh....anak-anak eda susu badan sepenuhnya. Yang paling lama Aqasha ( anak yg ke-3 )...4 thn dia menyusu!...sampaikan dalam panggung wayang pun dia dengan selambanya minta nenen....hhuuhuhhu...

Dalam duk sibuk2 uruskan anak2, sempat jugaklah eda buat pau untuk minum petang...Silalah menjamu selera...

Friday, January 1, 2010

HAPPY NEW YEAR....




Selamat Tahun Baru buat semua bloggers yg mengenali eda...Semoga tahun ni kehidupan kita lebih baik dr semalam...

Hari ni pun genap umur Aisyah Miasara 2 bulan...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails