Thursday, January 29, 2009

KUIH MEK COMEL



Satu lagi makanan tradisional Terengganu.....resepinya mudah je....ada sesaper nak cuba ke?...Mungkin dah ramai yg tahu membuatnya kan!....bahan2nya sama spt nak buat kuih keria atau kat N9 ni org panggil kuih golang ( kuih gelang lah!)....

Bahan - bahannya:

  • Keledek ( kat trg keledek dinamakan Ubi Stele, glamerkan namanya!...hheheh)
  • Tepung gandum - secukupnya
  • gula
  • minyak masak utk menggoreng
Cara - caranya:
  1. Keledek direbus dan dilecek. Berapa byk keledek tu, tak kisahlah ya!...yg eda buat ni, eda guna 2 ketul keledek....itupun byk gak dapat kuih mek comel ni...
  2. Selepas tu masukkan tpg gandum sedikit demi sedikit sehingga dpt doh yg diingini....kalau boleh jgn byk sangat buh tpg nanti tak rasa lak keledek tu....cukup boleh dibentuk, stoplah buh tpg ya!...sori sbb eda buat ni tak main sukat menyukat....tu yg eda tak buh berapa sukatan utk tpg...hehheheh
  3. Kemudian bulat2kan doh tadi dan masukkan gula ke dlm setiap doh tadi....slps tu bujurkan...dan bolehlah digoreng....
  4. Ingat!...dlm adunan tadi jgn sekali2 ditambah air...

Tuesday, January 20, 2009

JALAN - JALAN @ PUTRAJAYA





Baru2 ni eda bawak anak2 gi jln2 kat Putrajaya...

Tuesday, January 6, 2009

PENGAT JERING



Jering yg telah direbus...



Jering yg telah ditumbuk



Ini dia pengat jering...sodapppp!!!

Pengat jering ni eda mkn masa balik Trg thn lepas...salah satu mknan feveret eda....Masa eda kecik2, mak eda selalu buat...time musim jering byklah...Tak semua org Trg tahu pengat jering ni...eda pun heran gak!...eda tahu ni pun sbb , adik ipar eda yg tinggal kat Kg Kedai Buluh....tak pernah makan pengat ni....Dia kata ni lah 1st time dia dengar & mkn.....kalau hubby eda yg ckp camtu, taklah eda heran sesangat...tapi ni org Trg sendiri...kkkiihhhkkkiiii....


Hubby eda pun terperanjat bila eda cakap eda nak buat pengat jering...teruja sungguh dia ari tu....selama 12 tahun dia kawin ngan eda , ni lah 1st time dia mkn....yg sobonar eh, eda lupo nak bagi dia raso sebelum ni....hubby eda pun bukan suka sangat kuih-muih Trg...katanya kuih Trg byk guna telur....padahal tak kesemua makanan Trg guna telur....cthnya Cik Abas Demang , Keang , Kuih Taming sari , mek comel , cik mek molek , paung bakor ....ni sebahagian drnya....kalau nak disenaraikan, byk lagi......Boleh dikatakan generasi yg baru2, tak tahu kuih2 tradisional yg ada kat Trg...sedih rasanya....Hari tu pun eda berpeluang gak mkn Akok Berlauk....memang sedap...tapi rasanya dah lain dr asal....rugi betul eda tak bljr ngan arwah tok...
Arwah tok eda buat bisnes makanan....

Kebetulan eda balik ari tu, musim jering kat Trg...Boleh dikatakan kat mana2 ada jering ni....Kat Pasar Besar Kedai Payang, Pasar Chabang Tiga, Pasar Maghrib, Pasar Batu Enam dan Pasar Kedai Buluh...boleh dikatakan semua pasar yg eda sebut tu, adalah jering rebus ni...Tapi yg eda mkn ni eda beli ngan sedara BIL eda kat Manir....Dia pengusaha jering rebus...dpt murahlah sikit ( RM 5 utk 100 keping)...kalau kat pasar, RM 7 - 100 keping.


Sebelum kita nak buat pengat....jering hendaklah direbus terlebih dahulu...nak rebus ni pun bukan boleh sebarangan....setahu eda lah, kalau salah cara rebus...alamaknya tak keluarlah air kecil & air besar org yg merebusnya....arwah tok eda yg bgtau....merebus jering ni pun ambil masa yg lama....lebih kurang 9 jam!.....tu yg reganya mahal...

Selepas jering direbus, jering2 tu ditumbuk ( spt kat gambar kat atas tu).....tumbuk pun bukan boleh main tumbuk je...ada tekniknya...kalau salah tumbuk, tak lembutlah ( leit org trg cakap)
Eda cakap camtu sbb 1st time eda tumbuk jering, mak eda kata salah...jering tu keras dan tak sedaplah utk wat pengat....

Bila dah tumbuk kesemuanya....barulah boleh wat pengat....bahan2 utk wat pengat sama jer ngan wat bubur kacang....hanya santan , gula pasir , gula melaka ( ni'san - trg punyalah) , dan daun pandan...masukkan jering tadi ke dlm periuk yg berisi bhn2 tadi dan masaklah spt biasa...

Monday, January 5, 2009

KEMBALI KE SEKOLAH.....



Tahun ni Aqasha masih di tadika yg sama ( kali ke-3)...layanan yg memuaskan dr pihak tadika,so eda teruskan kat situ....




Bersedia nak ke sekolah....aqasha pun menyibuk sama...






Tahun ni Affiq darjah 6 ( nampaknya UPSR lah thn ni....cepatnya masa berlalu...)





Tahun ni Aisyah darjah 4 ( Pengawas )



Bermulalah episod bangun pagi....sblm ni anak2 eda nak bangun pagi pun susah....Kita sibuk masak utk tengahari barulah bebudak nampak btg hidung...
Mlm tadi sblm masuk tidur eda dah pesan, jgn liat bangun pagi....kalau tak mak jirus air....hehheheeh...Nasib baiklah hubby eda ada lagi kat umah....boleh gak dia tolong kejutkan anak, sementara eda masak utk breakfast & bekalan anak2....
Kalau tak ada hubby terpaksa bangun pukul 5 pg.....Bila ada hubby ni bolehlah eda bangun kul 5.30 pg...Dan tak payahlah nak terkocoh2 utk bersiap nak gi hntr diorg....Lapang rasa hati ni....

TAG from Kak Ina...

Sejak dua menjak eda selalu dpt tag yg boleh dikatakan 'pelik'.....tak nak buat tak sampai hati lak...bila buatkan org kata kita nak menunjuk2 pulak...serba - salah dibuatnya....mungkin ramai gak blogger kat sini sependpt ngan eda...

Hubby eda pun heran, apa ke halnya wife dia ni asyik snap wallet je...buang tabiat agaknya....terpaksalah explain kat dia....mcm budak2lah katanya...eda tersengih je lah...nak buek camno, taik kambing bulat2...hhahahhahah...

Apa2 pun eda buat gak lah....tak nak menghampakan harapan org yg bg tag...ini pun dah terlebih basi agaknya....Sorry ya KAK INA, sbb eda terlewat buat tag ni....ada je hal yg menghalang eda nak wat tag yg kak ina bg ni....Harap kak ina puashati...


1. Snap the picture of both inner and outer of your wallet
2. Introduce your wallet brand, the price and where you bought it
3. Take out whatever it is inside the wallet (at least 5 pictures)

4. Snap a picture of your wallet with yourself



Wallet dah lama eda guna...mybe usianya 5-6 thn kut....eda pun dah lupa kat mana eda beli...Beli pun sbb wallet yg lama terkoyak...kalau tak malas nak tukar2....eda pakai apa yg ada je...janji boleh isi dokumen penting dan ada duit kat dlm....kkkiiihhhhkkkiihhh....Jenama Bonia je...murah punya, tapi dah lupa berapa reganya...





Inilah rupa dlm wallet eda...biasa2 je...tak ada yg luarbiasa...hehehehhh...kalau tengok keadaan rupa dlm wallet ni, nampaknya boleh guna 10 thn lagi kut!...kkkiiiihhhh





Inilah ' harta karun ' yg eda buh kat dlm wallet ni...serba aneka mak nenek ada.....kalau surat beranak boleh buh...mesti eda lotak gak kut dlm wallet ni....





Duit ni eda pinjam dr hubby jap....kalau nak tahu, dlm wallet eda ni jarang ada duit....iyalah eda ni kan housewife, tak perlulah nak buh duit byk2...kebiasaannya eda nak apa2 ....eda ajak hubby gi beli....sbb eda tak suka gi shopping sorang2...bila hubby balik dr offshore baru eda gi shopping...Tapi ( ada tapinya), wallet eda akan berisi waktu hubby nak ke laut, masa ni tak leh tak ada...buatnya apa2 hal yg berlaku, tak ke naya....itupun tak byk, janji ada utk kes emergency...





























Sunday, January 4, 2009

Loncong



Pelik namanya kan!...rasanya sama spt desert yg ada kat Thailand ( Thab Thim Grob ) tu....
Nak buatnya samalah camtu....sengkuang cina yg telah disalut ngan tpg ubi...ada buah kabung, nangka, isi kelapa dan agar2...sblm nak mkn curahkan santan....buh ketulan ais....sodapppppp!!!....nak resepi lengkap, sabar ya!...

Sorrylah sesaper yg nak resepi ni...Dalam 2 minggu ni eda bizi sesangat...almaklumlah sekolah baru buka so mcm2 hal nak diuruskan...Resepinya kat bawah ni...eda buat ni tak main sukat2 pun...main buat je, tu resepi yg eda bg ni tak ada sukatan....alaaa kalau dah biasa duk dapur, insyallah dpt buat punya!

Bahan-bahannya:

  • 2-3 biji sengkuang cina - dipotong dadu ( kecik2 ya!)
  • Tepung ubi secukupnya
  • sedikit pewarna merah
  • beberapa ulas nangka - dihiris
  • agar2 - dipotong kecik2
  • Buah kabung - org N9 panggil BELULUK..
  • Gula pasir secukup rasa*
  • 2 helai daun pandan*
  • Semangkuk santan*-sederhana cair..
  • garam secukup rasa*
Cara-caranya:
  1. Campurkan pewarna merah ngan sikit air...agak2lah ya!...lepas tu masukkan sengkuang cina yg telah dipotong tadi dan rendam seketika...
  2. kemudian masukkan tpg ubi kedlm mangkuk besar....dan masukkan sengkuang cina yg berwarna merah ke dlm mangkuk tersebut dan gaul sehingga bersalut.Toskan buang tepung yg berlebih..
  3. slps tu rebus sengkuang tu....bila dah masak, angkat dan masukkan ke dlm mangkuk yg berisi air sejuk...biarkan sebentar...lepas tu toskan...buat mcm ni supaya sengkuang ni tak melekat diantara satu sama lain...
  4. Utk kuahnya pulak...masukkan bahan2 yg bertanda * ke dlm periuk...masak hingga mendidih...Tapi kena ingat!...semasa memasak mesti kena kacau sentiasa...supaya santan tu tak pecah minyak....
  5. Biarkan santan tu sejuk dulu...
  6. Cara nak mkn lak...masukkan sengkuang , nangka ,agar2 dan buah kabung ke dlm mangkuk....tuang santan yg telah dimasak tadi...kalau nak sedap lagi, buh ais ....jika dpt parut ais tu, lagilah sedapppp!!

Saturday, January 3, 2009

DISEKITAR BESDAY AFFIQ...







Gambar semasa besday affiq ari tu....Kek besday tu 3 biji tapi yg satu lagi ( kaler hijau ) tak sempat nak snap....dah kena ngap...biasalah budak2 kan, bila dah nampak kek...meleleh air liur...heeehheee...

Kek ngan cuppies tu eda main conteng jeee....janji siap!..

Friday, January 2, 2009

ORANG - ORANG YG DIDOAKAN OLEH MALAIKAT


Sumber : PENGIRIM EMAIL
Allah SWT berfirman, "Sebenarnya (malaikat - malaikat itu) adalah hamba - hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah - perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang dibelakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa'at melainkan kepada orang - orang yang diridhai Allah, dan mereka selalu berhati - hati karena takut kepada-Nya" (QS Al Anbiyaa' 26-28)
Inilah orang - orang yang didoakan oleh para malaikat :
  1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci. Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci'" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

  2. Orang yang duduk menunggu shalat. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia'" (Shahih Muslim no. 469)

  3. Orang - orang yang berada di shaf bagian depan di dalam shalat. Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf - shaf terdepan" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

  4. Orang - orang yang menyambung shaf (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalm shaf). Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang - orang yang menyambung shaf - shaf" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)

  5. Para malaikat mengucapkan 'Amin' ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah. Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Jika seorang Imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian 'aamiin', karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu" (Shahih Bukhari no. 782)

  6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat akan selalu bershalawat kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, 'Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia'" (Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)

  7. Orang - orang yang melakukan shalat shubuh dan 'ashar secara berjama'ah. Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat 'ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hambaku ?', mereka menjawab, 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat'" (Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)

  8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan. Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda' ra., bahwasannya Rasulullah SAW bersabda, "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'" (Shahih Muslim no. 2733)

  9. Orang - orang yang berinfak. Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit'" (Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

  10. Orang yang makan sahur. Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang - orang yang makan sahur" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

  11. Orang yang menjenguk orang sakit. Imam Ahmad meriwayatkan dari 'Ali bin Abi Thalib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh" (Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, "Sanadnya shahih")

  12. Seseorang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain. Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain" (dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

Thursday, January 1, 2009

SELAMAT TAHUN BARU.....



Selamat Tahun Baru 2009....Semoga tahun ini kita akan mendapat lebih keberkatan ,InsyaAllah... Jadikan hari semalam memori terindah yg tak dpt dilupakan dan sebagai rujukan di tahun ini....




STRAWBERRY COKLAT


Feveret anak2 eda ni....pantang nampak stoberi kat supermarket mesti nak beli...seronok bila tengok bebudak ni berebut makan...lebih2 lagi si aqasha tu....resepi nya mudah sesangat...nak gak ke?....layan je lah kan!

Bahan-bahannya:
  • Buah strawberry - tak kisahlah berapa biji...lagi byk lagi bagus!...
  • Coklat masakan - yg ni pun sama...byk mana pun tak ada hal punya...
  • sedikit butter @ shortening
Cara-caranya:
  1. Spt biasalah stoberi tu dicuci terlebih dulu....kalau boleh rendam ngan garam seketika...lepas tu bilas dan toskan. Biarkan kering betul2...ketepikan
  2. Cairkan coklat masakan secara double boiler...masukkan butter @ shortening...
  3. Kacau sehingga coklat tu cair....bila dah cair betul2...bolehlah dipadamkan api dan celuplah stoberi yg dah kering tadi....
  4. Lepas tu apa lagi mknlah ...hehheheeh
TIPS : Kalau nak mkn masa tu gak...lebih baik guna butter je....tapi kalo nak buat sbg hantaran, baik guna shortening....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails