Sunday, June 7, 2009

BELAJAR BUAT COKLAT...





Salam....

18/4/2009 yg lepas eda belajar coklat dgn Ina ( NorAzlina Azmi ).....masa tu eda dgn Kak Aini je...bukan belajar utk bisnes tapi sekadar tambah ilmu....Lagipun sekrg kan, dah jadi trend org belajar coklat....eda pun apa lagi sahut cabaran lah....hhehehe....

Yang eda belajar ni menggunakan dua jenis coklat......Coklat Compound dan coklat couverture.....Eda belajar bukan yg menggunakan bilik berhawa dingin.....senang sangat cara ni....cara ni boleh buat kat umah, sesuai ngan suhu 28 - 32 degree.....

Apa yg eda tahu serba sedikit tentang coklat ni ialah coklat couverture memerlukan teknik tempering, manakala coklat compound x perlu temper....

Ini disbbkan coklat compound diperbuat dr lemak sayur sbg peganti cocoa butter....sebaliknya coklat couverture diperbuat dr cocoa butter ( lemak dr biji koko)...itu yg kena temper....

Kalau eda nak terang pjg lebar pun, bukannya eda mahir sesangat....so sesaper yg berminat tu boleh lah menuntut ilmu utk buat coklat sendiri....Lepas ni kilang coklat pun gulung tikar...hehehheh...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails