Wednesday, March 18, 2009

SINGGANG ASAM PEDAS


Bahan-bahannya:
  • 3 ekor ikan kerisi - dibersihkan
  • 2 ulas bwg merah *
  • 2 ulas bwg putih *
  • 3 -4 lada kering * - kalau nak guna cili boh pun boleh....dlm 2 sudu besarlah..
  • 1 inci lengkuas *
  • 3 cm kunyit *
  • 4-5 keping asam keping
  • Daun kesum
  • Kacang bendi - optional
  • Garam secukup rasa
  • perasa - optional ( kalau tak nak buh pun tak apa, eda tak buh pun.....tapi kalau buh lagi sedaplah, itu kata mak eda...)
Cara-caranya:
  1. Bersihkan ikan, kalau boleh ikan kerisi tak perlu dibuang sisiknya....tapi kalau nak buang pun boleh....Tak kisah nak guna ikan apa2 pun....ikan tenggiri , ikan merah atau apa saja....terpulang.....tapi mak eda cakap, ikan bersisik lagi best!
  2. Tumbuk bahan bertanda *....ingat, jgn diblender !.....hilang keasliannya....
  3. Lepas tu, masukkan air ke dlm periuk...sukatan air ni , agak2lah ya!.....sbb eda ni kalau masak tak pernak bersukat....main campak je....lainlah buat kek @ kuih....
  4. Masukkan bahan tumbuk tadi ke dlm periuk yg berisi air tadi......masukkan juga asam keping...Biarkan mendidih.
  5. Setelah mendidih masukkan ikan dan daun kesum.....jgn lupa garam & perasa.
  6. Pastikan ikan dah agak masak, barulah dimasukkan bendi.
  7. Lauk ni rasanya ada masam2 sikit.....kalau tak rasa masamnya, buh lah lagi asam keping ya!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails