Tuesday, January 6, 2009

PENGAT JERING



Jering yg telah direbus...



Jering yg telah ditumbuk



Ini dia pengat jering...sodapppp!!!

Pengat jering ni eda mkn masa balik Trg thn lepas...salah satu mknan feveret eda....Masa eda kecik2, mak eda selalu buat...time musim jering byklah...Tak semua org Trg tahu pengat jering ni...eda pun heran gak!...eda tahu ni pun sbb , adik ipar eda yg tinggal kat Kg Kedai Buluh....tak pernah makan pengat ni....Dia kata ni lah 1st time dia dengar & mkn.....kalau hubby eda yg ckp camtu, taklah eda heran sesangat...tapi ni org Trg sendiri...kkkiihhhkkkiiii....


Hubby eda pun terperanjat bila eda cakap eda nak buat pengat jering...teruja sungguh dia ari tu....selama 12 tahun dia kawin ngan eda , ni lah 1st time dia mkn....yg sobonar eh, eda lupo nak bagi dia raso sebelum ni....hubby eda pun bukan suka sangat kuih-muih Trg...katanya kuih Trg byk guna telur....padahal tak kesemua makanan Trg guna telur....cthnya Cik Abas Demang , Keang , Kuih Taming sari , mek comel , cik mek molek , paung bakor ....ni sebahagian drnya....kalau nak disenaraikan, byk lagi......Boleh dikatakan generasi yg baru2, tak tahu kuih2 tradisional yg ada kat Trg...sedih rasanya....Hari tu pun eda berpeluang gak mkn Akok Berlauk....memang sedap...tapi rasanya dah lain dr asal....rugi betul eda tak bljr ngan arwah tok...
Arwah tok eda buat bisnes makanan....

Kebetulan eda balik ari tu, musim jering kat Trg...Boleh dikatakan kat mana2 ada jering ni....Kat Pasar Besar Kedai Payang, Pasar Chabang Tiga, Pasar Maghrib, Pasar Batu Enam dan Pasar Kedai Buluh...boleh dikatakan semua pasar yg eda sebut tu, adalah jering rebus ni...Tapi yg eda mkn ni eda beli ngan sedara BIL eda kat Manir....Dia pengusaha jering rebus...dpt murahlah sikit ( RM 5 utk 100 keping)...kalau kat pasar, RM 7 - 100 keping.


Sebelum kita nak buat pengat....jering hendaklah direbus terlebih dahulu...nak rebus ni pun bukan boleh sebarangan....setahu eda lah, kalau salah cara rebus...alamaknya tak keluarlah air kecil & air besar org yg merebusnya....arwah tok eda yg bgtau....merebus jering ni pun ambil masa yg lama....lebih kurang 9 jam!.....tu yg reganya mahal...

Selepas jering direbus, jering2 tu ditumbuk ( spt kat gambar kat atas tu).....tumbuk pun bukan boleh main tumbuk je...ada tekniknya...kalau salah tumbuk, tak lembutlah ( leit org trg cakap)
Eda cakap camtu sbb 1st time eda tumbuk jering, mak eda kata salah...jering tu keras dan tak sedaplah utk wat pengat....

Bila dah tumbuk kesemuanya....barulah boleh wat pengat....bahan2 utk wat pengat sama jer ngan wat bubur kacang....hanya santan , gula pasir , gula melaka ( ni'san - trg punyalah) , dan daun pandan...masukkan jering tadi ke dlm periuk yg berisi bhn2 tadi dan masaklah spt biasa...

4 comments:

Tokeh Baju Terpakai said...

pengat jering?pelik nih...
jom ke blog saya,ada juai rempah segera,ada juai dapo nano...
macam2 ada!!

nurie said...

alamak! tak pernah dengar plak pasal pengat jering nih...lagipun sy tak makan jering...tapi nti sy nak cite kat mak sy la...mesti dia teruja punya..

Nor Suraida Yahya said...

Tokeh Baju Terpakai....tq sudi singgah umah eda....pengat jerin ni sedapppp!!...

Nor Suraida Yahya said...

nurie...kat Trg mcm2 mknan yg ada...itulah kekdg eda segan gak nak buh kat sini...kut2 org ketawakan pulak...hheheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails