Sunday, January 4, 2009

Loncong



Pelik namanya kan!...rasanya sama spt desert yg ada kat Thailand ( Thab Thim Grob ) tu....
Nak buatnya samalah camtu....sengkuang cina yg telah disalut ngan tpg ubi...ada buah kabung, nangka, isi kelapa dan agar2...sblm nak mkn curahkan santan....buh ketulan ais....sodapppppp!!!....nak resepi lengkap, sabar ya!...

Sorrylah sesaper yg nak resepi ni...Dalam 2 minggu ni eda bizi sesangat...almaklumlah sekolah baru buka so mcm2 hal nak diuruskan...Resepinya kat bawah ni...eda buat ni tak main sukat2 pun...main buat je, tu resepi yg eda bg ni tak ada sukatan....alaaa kalau dah biasa duk dapur, insyallah dpt buat punya!

Bahan-bahannya:

  • 2-3 biji sengkuang cina - dipotong dadu ( kecik2 ya!)
  • Tepung ubi secukupnya
  • sedikit pewarna merah
  • beberapa ulas nangka - dihiris
  • agar2 - dipotong kecik2
  • Buah kabung - org N9 panggil BELULUK..
  • Gula pasir secukup rasa*
  • 2 helai daun pandan*
  • Semangkuk santan*-sederhana cair..
  • garam secukup rasa*
Cara-caranya:
  1. Campurkan pewarna merah ngan sikit air...agak2lah ya!...lepas tu masukkan sengkuang cina yg telah dipotong tadi dan rendam seketika...
  2. kemudian masukkan tpg ubi kedlm mangkuk besar....dan masukkan sengkuang cina yg berwarna merah ke dlm mangkuk tersebut dan gaul sehingga bersalut.Toskan buang tepung yg berlebih..
  3. slps tu rebus sengkuang tu....bila dah masak, angkat dan masukkan ke dlm mangkuk yg berisi air sejuk...biarkan sebentar...lepas tu toskan...buat mcm ni supaya sengkuang ni tak melekat diantara satu sama lain...
  4. Utk kuahnya pulak...masukkan bahan2 yg bertanda * ke dlm periuk...masak hingga mendidih...Tapi kena ingat!...semasa memasak mesti kena kacau sentiasa...supaya santan tu tak pecah minyak....
  5. Biarkan santan tu sejuk dulu...
  6. Cara nak mkn lak...masukkan sengkuang , nangka ,agar2 dan buah kabung ke dlm mangkuk....tuang santan yg telah dimasak tadi...kalau nak sedap lagi, buh ais ....jika dpt parut ais tu, lagilah sedapppp!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails