Wednesday, December 31, 2008

SUP CENDAWAN & SAYUR


Ringkas dan cepat...

Bahan-bahannya:
  • 3-4 ulas bwg putih - dicincang
  • 1-2 biji bwg merah - dihiris
  • 1/2 kiub pati ayam
  • 1 biji cili merah - dihiris
  • sebungkus cendawan enoki
  • seikat sawi - dipotong
  • sebtg carrot - dipotong dan dihiris memanjang
  • bebola ikan secukupnya -( dibelah).. ikut sukalah nak buh byk mana
  • Air secukupnya
Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak dan tumis bwg putih berserta bwg merah hingga terbit bau.
  2. Slps tu masukkan air dan bebola ikan yg telah dibelah .
  3. masukkan juga kiub pati ayam dan garam...biarkan mendidih sebentar.
  4. kemudian masukkan carrot dan cili merah.Biarkan seketika...
  5. Akhir sekali , masukkan sawi dan cendawan enoki....bila nampak layu sikit...padamkan api....jgn biarkan lama2 nanti sayur2 tu terlebih masak & lembik..

Tuesday, December 30, 2008

AKHIRNYA TERCAPAI HAJAT DIHATI......





Mungkin ramai tertanya2, apa yg dihajati eda kan!....
Yg sebenarnya, sblm eda sampai ke Kuching....eda ada bgtau hubby yg eda teringin nak merasai Laksa Sarawak yg dibuat oleh penduduk tmptan kat sana....bukannya tak ada kat N9 ni...ada tu memang ada...lagipun eda pernah merasainya semasa eda pergi umah kawan eda ( Watie )...
Tapi bila kita dah lawati satu2 tmpt mesti kita nak merasai makanan kat sana kan?....
Laksa Sarawak ni eda dpt mkn masa hari ke-2 kat situ....Rasanya memang kelainan...kalau tak silap eda, rasanya spt Laksa kuah merah Trg ( org Trg panggil Laksa Masak ) ...seakan2 mcm tulah....tapi kuahnya mkn ngan mee laksa bukannya mee hoon....
Sayangnya, anak2 eda ngan hubby tak suka laksa ni....jadi eda ngaplah sorang2....
Ni citer buah dabai lak....Hubby eda dah bgtau buah dabai ni bermusim....dia dpt tau pun dr kawan2 gak....so, eda tak bolehlah menaruh harapan sesangat utk merasai buah ni....eda teruja nak rasa ni sbb hubby eda ada cakap yg buah ni hanya ada kat Sarawak je....lagipun hubby eda pernah merasainya...katanya lemak2 masin....
Alhamdullillah sehari sblm nak balik , eda ngan hubby gi merayau kat Pasar Satok...mana tau kut2 ada lak buah tu.....sori ya! masa gi Pasar Satok eda terlupa bawak kamera...goram botul!....nak menangis rasanya sbb tak dapat nak rakam sbg kenangan2...mungkin ada hikmah kut!....oklah, berbalik citer tadi...slps merayau2 eda nampaklah dr jauh buah dabai ni ada org jual..Apalagi eda suh hubby beli...Rupa2nya buah dabai ni ada gred...reganya pun berlainan...yg paling mahal ( Gred A lah tu! ) reganya RM24 sekilo.....Gred B pulak RM16....Gred C pulak RM12....disbbkan 1st time nak mkn, hubby beli yg gred A...alaaaa beli pun tak byk...setengah kilo jeee....Bila dah dpt tu, apalagi eda ajak hubby balik....teruja nak mkn ni...hhheheheheh...
Sampai hotel je eda terus rendam dlm air suam dan biarkan 5- 10 minit...lepas tu ngaplah....Rasanya memang lemak2 masin...tapi bijinya bosar bonarlah....Bila dilihat buahnya seakan2 buah jambu arang kat Trg...sesetengah tmpt panggil jambu arang ni buah kiang...kalau tak silap eda lah....
Semasa eda merayau disekitar Jalan India....eda terpandang byk kotak2 dlm bakul disetiap depan kedai kat situ...eda pun tanyalah jurujual tu apa bendanya...diorg kata Tabaloi....Dia kata cubalah beli...sedap katanya!....macam2 perasa yg ada....perasa pandan, susu stroberi dan asli....eda belilah serba satu....Tengok dr kotak bukan main cantik dan besar...tapi bila buka sikit jeee...hheheheehh....rasanya sama spt kerepek sagu yg ada dijual kat Trg....camtulah rasanya...cuma kat Kuching ni diorg buh perasa...lagi sedaplah...yg Trg punya rasa asli dan bentuknya bulat2 spt biskut...lebih tebal dr kat Kuching ni....
Nanti eda citer yg lain pulak ya!...nak masuk ' ofis ' lak....

Monday, December 29, 2008

HAPPY BIRTHDAY MUHD.AFFIQ DANIEL....



Selamat Menyambut Awal Muharram pada semua kengkawan yg mengenali Eda....

Kebetulan hari ni ( 29/12/2008 ) , Besday anak eda yg sulung ( Muhammad Affiq Daniel ).
Hari ni usianya dah pun 11 tahun...cepat betul masa berlalu....sampaikan tak sedar masa mana dia membesar...Bila diingat semula dr dia lahir hingga sekrg memang mencabar...sbb dia ni byk wat ragam yg boleh mencabar kewibawaan eda sbg seorg ibu!....apa2 pun eda bersyukur krn dia membesar dgn sempurna dan penuh kasih- sayang....cuma sampai sekrg dia masih perangai suka menangis dan degil....


Sempena besday Along ( panggilan adik2 pd dia), eda telah adakan kat Trg baru2 ni ( 18/12/2008 )...Eda dah hantar Along ngan Aisyah slps balik dr Kuching..Balik ke Trg pun ngan flight sbb masa tu kat Trg masih banjir lagi...Umah mak eda pun setiap hari air sungai naik...Tu yg tak berani nak balik ngan kete...Mana tahu dlm perjlnan ke Trg, tak boleh nak llalu pulak....Tapi eda ngan hubby balik semula ke N9 sbb hubby eda ada keje kat ofis di KL...so tinggallah eda ngan Aqasha je kat umah terkontang -kanting....Terasa sunyilah pulak bila along ngan k.ngah x ada....


Sblm nak balik ke Trg semula eda buat 3 biji kek dan 50 biji cuppies....eda terpaksa wat kat umah sbb kat umah mak eda manalah ada oven ngan mixer...
Yang sebenarnya along tak tahu eda nak sambut besday dia kat Trg...eda nak surprise kan kat dia...Eda dah bgtau awal2 kat family eda jgn cakap apa2 kat dia....
Selain mkn kek, eda buat gak mee hoon goreng dan kepok lekor....Sambil tu adakan permainan utk budak2 yg dtg pd ari tu... Ramai sungguh yg dtg...lebih 30 org kanak2 yg dtg....senyum sampai ke telingalah Along masa tu...Tercapai jugak impian dia nak celebrate kat Trg...
Eda adakan permainan pecah belon dan cari gula2 dlm tpg....Bukan main suka lagi budak2 tu....
Kesemua budak2 ni eda bg saguhati....nantikan kalau bg yg menang je, monyoklah muka diorg kan!...so eda bg semua, tak kira menang @ kalah....hadiah pun mknan je...eda masukkan dlm plastic bag..sblm balik eda bg kat diorg....bukan main suka lagi bebudak ni....

Utk Along lak eda ngan hubby hadiahkan dia helikopter remote control....dah lama dia idamkan...
Eda dah cakap ngan dia, masa cuti skolah je boleh main...lepas ni kena tumpukan utk UPSR...

Oh ya! sori gambar tak dpt nak upload kat sini buat sementara waktu...dah puas upload tapi asyik tak boleh je....maybe blogger buat ragam kut!...goram betullah!



Sunday, December 28, 2008

GAMBAR MASA PERGI BERCUTI HARI TU....






Ini sebahagian gambar semasa eda gi Kuching ari tu....Dah buh kat blog ni ari tu lagi tapi eda punya laptop masuk ward...uuuhuuuukkkkuhukk...sedih btul sbb terputus segala2nya....beku otak ni dibuatnya...sehari tak berintenert ibarat mati laki.....heheheeheheh....serba-serbi tak kena....sampaikan bersusun gambar menunggu giliran utk ditayangkan kat sini....

Jadi utk ari ni ...eda buh sebahagian dulu....

Friday, December 26, 2008

ULANGTAHUN PERKAHWINAN YG KE- 12!!!


24 / 11 / 2008 yg lalu genaplah 12 tahun usia perkahwinan eda dgn hubby tersayang....Tahun ni eda sambut kat rumah je....Eda tanya gaklah hubby, kut2 dia nak raikan ....dia cakap buat apalah nak ikut stail barat sangat...dah bawa bercuti ke Kuching kira celebratelah tuuuuu!!!...

Hubby kata, org tua2 dulu tak kisah pun anniversary ni tapi bahagia ke akhir hayat gak.....Bila difikir2 balik , betul gak kan!....

Pada pendapat eda lah, tak kiralah kita sambut ke, atau tidak...terletak pada hati....Nak tunjuk sayang tak semestinya bagi hadiah atau buat sambutan besar2an....yg penting, bila hadirnya tarikh istimewa ni...hubby kita ucapkan sesuatu...itu dah cukup...







LinkWithin

Related Posts with Thumbnails