Wednesday, October 29, 2008

SOM TAM


Salah satu makanan feveret eda....rasanya yg pedas, manis, masam & masin...memikat jiwa...eda biasa mkn camtu je......asyik beli kat kedai je mana tahan kan!...baik buat sendiri...apa lagi eda pun belek lah buku resepi yg melambak kat umah tapi jarang disentuh...heheheh.....nasib baik tak bersawang....kkkiihihh...cari punya cari eda terjumpa dlm salah satu majalah resepi yg terkenal kat M'sia ni ....resepinya mudah....dan yg penting MENJADI....tak payah nak celoteh pjg2, jom kita tengok resepinya ya!...resepi ni eda tak sukat bhn2nya...main campak2 je...

Bahan-bahan:
  • Betik muda - diparut ( tak kisahlah nak parut byk mana)
  • Kacang pjg - dipotong sepjg 3 cm ( jgn byk sangat)
  • 1 biji tomato - dihiris memanjang
  • Sedikit kcg tanah - digoreng tanpa minyak
  • segenggam ikan bilis - digoreng
  • sedikit cili padi - ditumbuk separuh hancur
  • 2 s/b jus limau nipis
  • Garam & gula secukup rasa
  • 2 s/b sos ikan ( kalau tak ada ni tak sodaplah jawabnya)
Cara-caranya:
  1. Gaulkan semua bahan dlm bekas besar...kalau ada lesung spt kat Thailand lagi bagus...rasa masam-manis -masinnya...sesedap rasalah...dah siap!...

KEK MARBLE CHEESE COKLAT


Dari buku resepi yg eda simpan sekian lama...tak susah nak membuatnya...

Bahan-bahannya:
Bahan A:
  • 90 gm butter
  • 10 gm Serbuk koko
  • 85 gm gula kastor
  • 2 biji telur gred B
  • 60 gm Tepung naik sendiri
  • 1/2 s/k baking powder
Bahan B:
  • 125 gm cream cheese
  • 30 gm gula kastor
  • 1/2 s/k esen vanila
  • 1 biji telur gred B
Cara-caranya:
  1. Utk bahan A: pukul butter ngan gula , tak payahlah kembang sangat.Masukkan telur satu persatu.
  2. Masukkan tepung yg diayak bersama sebuk koko & baking powder.Kaup balik.
  3. Kemudian tuangkan adunan ke dlm loyang yg telah dialas ngan kertas minyak.
  4. Utk bhn B :Pukul cream cheese dan gula hingga kembang.
  5. Masukkan telur dan esen...pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu ( eda buat tak lah gebu sangat...jadi jugak)
  6. Tuangkan keatas adunan coklat tadi dan marblekan ia.....eda wat tak berapa nak marble...tapi sodapppp!!!
  7. Tutup ngan aluminium foil dan kukus selama 1 jam...
PERINGATAN: Ketika sedang mengukus jgn pandai2 nak kecilkan @ besarkan api...kalo tak permukaan kek tak cantik...bergelombang, tak pun mcm rupa bulan...heheheh...ni dr pengalaman yg lalu dan sekrg..

Friday, October 24, 2008

SEBAGAI RENUNGAN BERSAMA....

assalamualaikum ...Dan The Duck Walking With BagHanya Ingin Mengingatkan ....[]Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...

1. Aku rumah yang terpencil,maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

3. Aku rumah penuh dengan tanah dan debu,bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

4. Aku rumah ular berbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar
..
5. Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir,maka banyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat jawapan kepadanya.

Pencil Draw

Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya ...... exclaim

1. Dunia
itu racun,zuhud itu ubatnya.
2. Harta
itu racun,zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya.

(Kirimkan Untuk Rakan-Rakan Muslim Anda Yang Lain Sebagai Tanda Sahabatnya Sedang Mengingatinya ...)



Nabi Muhammad S.A.W bersabda:
Potato Walking

Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :

1.. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4.. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR.



Berpesan-pesanlah kepada kebenaran dan kesabaran.

Beberapa kata renungan dari Qur'an :


Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

Cartoon Family Of Strawberries Bounce
Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

SUMBER : PENGIRIM EMAIL

KEK KUKUS CHEESE BUAH - BUAHAN


Buat kek ni pun sbb nak habis kan cream cheese dlm fridge...belek punya belek...terjumpalah resepi ni...eda pun dah lupa dr mana eda menyalinnya....jadi eda nak kongsi resepi kat sini...
Bahan-bahannya:
  • 125 gm butter
  • 125 gm cream cheese
  • 3 biji telur
  • 185 gm gula halus
  • 200 gm buah-buahan campuran
  • 220 gm tpg naik sendiri
  • 2 s/b air
  • esen vanila @ esen cheese
Cara-caranya:
  1. Basuh buah-buahan campuran , tos dan rendam dgn 2 s/b air selama semalaman.
  2. Pukul butter , cream cheese dan gula halus hingga lembut ...tak payahlah sampai kembang.
  3. Masukkan telur satu persatu.Dan masukkan esen.
  4. Dgn menggunakan kaedah kaup balik, masukkan tpg gandum.Gaul sebati.
  5. Akhir sekali masukkan buah2an yg direndam tadi dan kacau.
  6. Masukkan dlm loyang dan kukus selama 1 jam.
  7. Jgn lupa alas penutup pengukus ngan kain.

Sunday, October 19, 2008

Cerita Disebalik 1 Syawal





Assalamualaikum....Hari ni eda nak berkongsi cerita raya baru2 ni...Ramai dah tahu yg tahun ni eda sekeluarga beraya kat Terengganu.Dalam perjalanan ke Trg , memang terasa keseronokannya...almaklumlah balik kampung sendiri...kkkiihhh..anak2 eda tak sabar nak sampai umah tok diorang...bukannya selalu balik kg..tu yg mereka teruja...lagipun kat Trg ramai sepupu diorg sedang menanti...11 org kesemuanya!...kalo dah ada semua, boleh runtuh umah dibuatnya...tapi meriahlah..tu yg anak2 eda suka balik Trg, ramai kekawan katanya.
Semasa eda kat Trg, sempat jugaklah eda meronda bazar ramadhan kat sana...tapi tahu apa yg nak dibeli...terlalu ramai org, sampaikan melalak anak eda yg kecik tu...dia ajak balik, rimas agaknya...eda pun apa lagi main beli je apa yg nampak dimata....eda beli pulut lepa ( pulut panggang) , ketupat palas , kuih belimbing , tok aji serban dan air lai ci kang ( yg ni tak sama ngan N9 punya)...terasa rempah ratusnya...setiap kali bulan pose , eda mesti beli air ni...itupun kalau berkesempatan berbuka pose kat Trg...kalo tak, pendam je lah...hubby eda sendiri pun heran, kenapa lah eda suka sesangat lai ci kang ni...dia memang tak suka.Tak reti nak minum katanya...iyalah kan air tu byk benda yg ada kat dlmnya...tapi eda suka aromanya...
Pada malamnya, eda sempat gak pergi chow kit ( kat Taman syahbandar)...tak tahulah camner boleh dpt nama chow kit...eda sendiri pun tak tahu....Memang ramai org kat situ, berasak2 gaklah....sampaikan tak pergi terawih lah...hheheheh...kat situ sempat gak lah eda sambar tudung bawal 2-3 helai...hubby eda jeling je....kkkiihhhh...eda wat muka seposen je...iyalah bukannya selalu dpt beli tudung bawal ni....setahun sekali je....Boleh dikatakan murah jugaklah, kalo nak dibandingkan ngan N9....
Sehari sblm 1 syawal, eda ngan mak buat ketupat palas & rendang ayam pencen...yg ni kena wat dulu....sbb mlm tu nak wat lauk nasi dagang lak...Pagi raya mak eda mengukus nasi dagang sorang2...eda tak sempat nak tolong sbb letih sesangat...tup-tup bangun pagi dah siap semuanya...bertuah betullah aku ni!...
Masa ni eda perasan anak eda yg no.2 ( Aisyah) kurang sihat...eda check suhu badan dia, panaslah sikit...eda bagi ubat...tapi tak jugak baik...dia mengadu sakit kepala...eda suh dia mandi...mana tahu lepas mandi ringanlah sikit kepala tu....dah siap pakai baju baru, dia tertido...katanya mengantuk sesangat...eda pun tak adalah kisah sangat...Tak lama tu dia menangis...dia bagitau yg kepalanya sakit teramat sakit...risau lak eda dibuatnya...pagi2 raya dah buat hal...hubby eda pun risau gak...biasanya Aisyah tak camni...jarang dia sekali dia sakit...kalo sakit kepala pun sekejap je...
Eda suh dia lelap mata je ari tu...sampai ke malam pun tak gak baik...dah cuba cari klinik tapi tak ada yg buka..semua org dah risau pasal dia...nikmat raya ari tu tak dpt dirasai...semuanya tumpu kat dia je....Pada pagi raya ke-2 eda bawak Aisyah ke KTS....nasib baik ada doktor masa tu...tapi doktor Pesakit Luar je lah...doktor pakar semuanya bercuti...bila doktor check, dia kata kemungkinan anak eda ni kena Appendik...tergamam eda dibuatnya..iyalah, yg sakit kepala tapi kenapa Appendik pulak kan?...doktor suh eda pergi ke Hospital ngan segera...eda suh doktor kat KTS je lah yg buat tapi dia cakap semua doktor pakar tak ada...kalo ada pasti bedah kat situ je...apa2 pun eda ngan hubby terus bawa aisyah ke Hospital Sultanah Nur Zahirah K Trg...kat situ ramai sungguh org sakit, macam2 ragam eda dpt tengok...tapi eda bernasib baik sbb tak payah tunggu lama2...sampai je kat situ terus diorg suh eda bawak Aisyah masuk bilik no.6...selepas doktor check, dia suh masuk ward sbb nak bedah katanya....alamakkkkkk!!!...beraya kat hospital lah nampaknya...
Aisyah lak asyik menangis je...dia kata dia tak sakit...kenapa nak bedah...sedih eda mendengarnya...buat lak masa tu doktor bedah dtg check dia...apa lagi bertambah kuat lah dia menangis...
Hari ni eda nak sambung balik citer yg tertangguh....Selepas doktor masukkan air dan check kesihatannya,...doktor suh gi buat pendaftaran utk masuk wad...Aisyah masuk wad kanak2 ( tingkat 5)....dlm wad masa tu tak lah ramai sangat kanak2 yg sakit...kalau x silap eda 5 org termasuk Aisyah....Nasib baik selesa jugak...pada mulanya suh hubby daftar wad kelas pertama...bukannya apa, nak bg keselesaan kat Aisyah dan org yg nak menunggu dia nanti...especially hubby eda lah sbb dia amik syif mlm utk jaga Aisyah...tapi kakitangan spital cakap, tak perlu sbb Aisyah nak kena terus bedah....tapi tunggu punya tunggu....pagi raya ketiga baru bedah...
Yang tak seronoknya, masa Aisyah masuk wad...adik dia ( Aqasha) pulak kena demam panas secara tiba2....so eda tak adalah disisi Aisyah masa dia masuk Dewan Bedah...sedihnyaaaaa!!!...Eda terpaksa jaga Aqasha sbb ari tu dia muntah2 je....poning eda dibueknyo....Dah lah klinik byk yg tutup...Apalagi eda pun terus hantar kat ICU....hospital ni gaklah....Doktor kata badannya panas sesangat ( 40 degree)...masuk ubat ikut buntutlah jawabnya....doktor bg dia rehat ....nasib baik tak masuk wad...
Tapi bagus betullah wad yg Aisyah duduk tu...terutama nurse kat situ...bila dia dpt tahu Aqasha perlukan rehat diorg siap bg katil dan kain utk basahkan badan Aqasha yg panas...
Dipendekkan citer, Aisyah masuk Dewan bedah pukul 8.00 pagi...dan selesai pukul 10 pagi...pukul 11 pagi barulah Aisyah dibawa masuk ke wad semula....Ambil masa jugaklah Aisyah nak sedar...Dalam pukul 4.30 ptg barulah Aisyah sedar...itupun masih cakap merapu lagi..hheheh...doktor cakap ubat bius tu masih ada lagi....kira2 pukul 6 ptg , dia sedar sepenuhnya....mengadu sakit dan menangis...sedih pun ada gak masa tu...sabar je lahh... Hari ahad barulah Aisyah discharge...lega rasanya...dah puas rasanya duk kat spital.....Hari isnin Eda sekeluarga balik ke N9....anak2 tak sekolah lah ari tu...Aisyah dpt cuti 2 minggu...tapi dia nangis sbb nak gi skolah gak...nak amik final exam katanya...nasib baik dpt tunda... Itulah sebahagian citer yg telah dipendekkan...kalau ikutkan byk eda nak citer semasa eda duk kat spital...tapi cukuplah ya!...nanti kan jemu lak...betul tak?...
Akan eda kenang peristiwa ni setiap kali datangnya Syawal....kita hanya merancang, Tuhan yg menentukan segalanya....


Wednesday, October 15, 2008

Sarok @ Solok Lada



Resepi pertama selepas raya...eda wat ni masa eda kat kampung ari tu ( Trg)...dah lama eda tak makan sarok lada ni....kalo makan ngan nasi kerabu lagilah sedappppp!!!....tak susah membuatnya...bahan2 nak membuatnya taklah susah nak cari...cuma cili hijau yg jenis eda guna ni susah sikit nak dpt kat N9.....sblm ni ada gak eda cari kat pasar besar seremban tapi tak ada lah..yg ada cili hijau biasa...yg jenis ni kurang sedaplah...lagi satu kocik sikit....tapi kalo dah tak ada tu...buat je lah yg cili hijau tuuu...

Bahan-bahannya:

  • 4-5 ekor ikan selayang - diambil isinya...kalo tak ada ikan ni, ikan kembung pun boleh
  • segenggam kelapa parut
  • Cili hijau- tak kisahlah berapa biji...kalo nak wat byk....belilah lebih sikit..
  • 1-2 inci halia
  • 2-3 ulas bawang merah
  • garam secukup rasa
Cara-caranya:
  1. Bersihkan ikan dan asingkan isi ikan dan tulangnya.Slps tu , campurkan isi ikan bersama kelapa parut.Kemudian ditumbuk hingga lumat.
  2. Tumbuk bwg merah dan halia.
  3. Gaul sebati no.1 & no.2...jgn lupa masukkan garam..
  4. Belah cili hijau tadi...jgn sampai putus ya!
  5. Sumbat bahan yg telah digaul tadi....lepas tu kukus hingga masak...lebih kurang 20 minit..

Tugasan from Aziemas

Tugasan eda terima sblm raya ari tu...tapi masa terlalu cemburu ngan eda...jadi terpaksalah peram dulu...kkkiiihhhh...sekrg barulah eda dpt wat homework ni...

My top 10 most favourite food:

1. Nasi Dagang
2. Asam Laksa
3. Nasi Minyak Terengganu
4. Mee Goreng mamak
5. Serimuka
6. mee sup Terengganu
7. Masakan Thai - terutama " som tam"
8. masak lemak cili padi
9. kek - tak kira apa jenis kek...semuanya eda bedal...
10.western food

10 things i love to do
1. apa lagi..memasaklah..
2. JJCM
3. duk depan pc
4. menjahit
5. belek pokok bunga
6. main PS ngan anak2
7. tengok tv...terutama channel 703.....dr pg sampai ptg pun boleh...hhehhe
8. gi kedai buku
9. buat taik mata- apa lagi tido lahhh
10. shopping

5 types of guy I adore
1. nak dipendekkan citer...semua yg terbaik lah....

5 things i love doing when I'm emo
1. nangis sepuas2nya
2. bersih bilik air - waktu ni eda bersih ketiga2 bilik air...hheheh
3. cuci kereta
4. lipat semua kain baju
5. tipon mak

5 things i love doing when I'm happy
1. masak apa yg anak2 minta
2. window shopping
3. tak tahulah apa lagiiii

10 ways to win my heart
1. kasih-sayang
2.terima diri ini seadanya....
itu je lah kannnn!!!...tak tahu apa lagi nak type...hehhehe..jgn mare ya! azie...

My top 5 most favourite junk food
1. keropok
2. fruits
3. aiskrim
4. cendol
5. coklat

5 things I wish it could happen
1. tak ada hutang ngan sesape pun...tak kiralah ngan bank @ org perseorangan
2. gi Mekah sewaktu umo muda cam sekrg...InsyAllah..
3. melancong
4.semoga anak2 berjaya di dunia & akhirat
5. dimurahkan rezeki & umo yg pjg

My top 10 - recently most addicted song
Semua lagu eda suka....janji sodap didongar..

Amacam azie....puashati tak ngan jawapan kak eda ni?....oklah kannnn!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails