Saturday, May 24, 2008

PUDING LAPIS


Utk sementara waktu ni ...eda hanya buh gambo dulu ya!...tak sempat nak taip resepi...almaklumlah, cuti sekolah sudah bermula...Insyallah,bila eda senang nanti...eda akan letakkan semua resepi yg mana tak sempat diberi...lagu balik kampung ni...eda tujukan buat semua yg akan balik ke kg masing2...yg sedihnya eda x dpt balik kg sbb hubby eda akan gi keje....hukhukhuukkk
Resepi ni eda dapat dr kakak eda...kalo balik kg , mesti puding ni yg selalu dia buat...eda pun bergurulah ngan dia...


Bahan-bahannya:
  • 1 bungkus agar-agar ( dikerat 3 bahagian)
  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepung kastard
  • pewarna hijau dan merah
  • gula - ikut citarasa kemanisan masing2...
  • Air secukupnya

Cara-caranya:
  1. Masak satu bahagian agar2 dgn 3 cawan air.Masukkan sedikit gula dan pewarna hijau.Eda tak sukat gula ni...ikut citarasa sendiri ya!...Setelah masak, masukkan kedalam loyang.ketepikan.
  2. Kemudian masak pulak agar2 bahagian ke-2.Masukkan 2 cawan air dan sedikit gula.Setelah agar2 tu masak, masukkan 1 cawan susu cair dan kacau.Sambil tu, amik 2 s/b tepung kastard dan dicampurkan sedikit air.Masukkan campuran kastard ke dalam agar2 tersebut.Kacau lagi hingga pekat.Api jgn terlalu kuat, kut hangit lak!...Dah masak, tuangkan keatas lapisan pertama tadi.Ketepikan.
  3. Masak pulak bahagian yg ke-3.Masukkan 2 cwn air dan sedikit gula.Setelah agar2 hancur, masukkan lebihan susu cair tadi.Kacau lagi dan masukkan pewarna merah.Dah masak, tuangkan keatas lapisan kastard tadi...biarkan sejuk.

Wednesday, May 21, 2008

BEBOLA COKLAT URAI


Eda buat Bebola Coklat ni masa Hari Guru hari tu....Tadika Aqasha adakan sambutan hari guru...eda buat ni je lah..senang dan cepat...Kebetulan eda wat kek coklat berlebih, dr tak mkn baik eda wat mcm ni...kelainan sikit...tak yah nak potong2...kawan2 Aqasha pun suka...eda amik resepi ni dr Buku Yon Abu Bakar.Tapi eda dah ubah sikit mengikut apa yg ada kat dapur eda....


Bahan-bahannya:
  • 300gm Kek Coklat
  • 20gm Buah-buahan campuran - eda guna kismis
  • 1/2 Bar coklat masakan-dicairkan
  • 5 s/b jem strawberi
  • coklat urai secukupnya

Cara-caranya:
  1. Kek coklat dihancurkan.Masukkan kismis dan jem .Sambil tu gaul sebati.
  2. Kemudian masukkan coklat masakan yg telah dicairkan dan gaul lagi.
  3. Setelah semuanya sebati, bulat2kan dan golek dalam coklat urai.Masukkan dalam paper cup.Bolehlah dimakan...tak yah nak bakar2 lagi...

Friday, May 16, 2008

Pergi Bercuti!

Hari ni eda pergi bercuti kat PD ( 16/5 - 19/5)....eda pergi sana lepas zohor nanti....sekrg sibuk pack kain baju...sampai sana nanti eda citer semula ya!


ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more

PUDING TAUHU



Dah 3-4 hari eda wat puding ni...Resepi asal dr MR oleh KAK NOR67....Memang sedap...rugi kalo tak cuba!..spt biasalah, kalo resepi org lain...eda copy paste je lah...malas nak taip...hehehhe...Sori ya K.Nor!


Bahan-bahan :

  • 1/2 paket agar2 strip (direndam lama,pastu toskan)
  • 1 1/4 liter air
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar gula
  • 2 helai daun pandan - disimpulkan
  • Untuk kuahnya:
  • 1 tin laici - laici tu di siat2kan
  • 2 tin air (gunakan tin laici sbg sukatan)
  • 8 sudu besar gula ( bg penggemar manis bolehlah lebihkan ikut citarasa sendiri ya)
  • 3 sudu besar perasa laici (spt brand tamin) - yg ni optional, tak letak pun tak apa, cuma nak lebihkan rasa laici jer kuah dia

Cara-cara

  1. Mula2 buat kuah dia supaya cepat sejuk. Bila dah sejuk skit boleh lah letak dalam peti ais. Masukkan kesemua bahan utk membuat kuah kedalam periuk (termasuk air laici) dan masaklah hingga mendidih. Rasakan sendiri manis dia mengikut citarasa anda ya..
  2. Untuk membuat tauhunya, masakkan agar2 dengan air hingga mendidih dan larut agar2 tadi. Masukkan sekali gula dan daun pandan.
  3. Satukan santan dan kedua2 susu dalam sebuah bekas. Kacau hingga sebati.
  4. Masukkan adunan susu kedalam periuk berisi agar2 dan masaklah hingga mendidih, jgn lupa mengacaunya ya.. Bila dah mendidih terus padamkan api dan jgn biarkan mendidih lama takut nanti pecah minyak.
  5. Biarkan hingga suam2 kuku dan hendaklah ditapis sebelum dicurahkan ke dalam loyang atau bekas acuan kecil2. Jgn sekali2 tuang kedalam loyang ketika masih panas kerana nanti akan terbentuk lapisan yg tak cantik (dan tak sedap nak makan)kat atasnya.
  6. Bila dah sejuk, masukkan kedalam peti ais. Bila nak menghidangnya, cedukkan dgn senduk kedalam bekas(spt taufo fah) dan letakkan laici dan kuah ke atasnya.


Thursday, May 15, 2008

PUDING COKLAT


Sekrg cuaca kat N9, panas betul....mandi 2-3 kali pun masih berpeluh....kalo boleh tak nak pakai baju....opppppssss!....terbeliak kan bijik mata anak2...apa ke hel lak mak diaorg ni....hhehehhe....disebabkan tekak ni haus jeee...eda wat lak Puding coklat ni...tak susah....eda guna susu coklat sekotak ( yg besar tu )....agar2 setengah peket....masak agar2 dulu dgn sedikit air...lepas tu curah susu tu dlm periuk...kacau sehingga mendidih...jgn lama sangat...padamkan api...dan buh dlm bekas kecil2...dah sejuk simpan dlm peti sejuk....

KEK LAPIS LAGI!!!



Hari ni eda wat KEK LAPIS COKLAT dgn KEK LAPIS HORLICKS - MILO...

PERUT SALAI LEMAK CILI PADI


Resepinya sama cam masak lemak cili padi lain....Cuma perut tu disalai...Eda campur ngan rebung...sodappppp!...

Wednesday, May 14, 2008

MUFIN COKLAT MINI



Bahan-bahannya:

  • 2 biji telur
  • 250 Tpg naik sendiri
  • 150 gm butter - dicairkan
  • 75 gm gula perang
  • 75 gm gula kastor
  • 150ml susu segar
  • 15 gm serbuk koko
  • esen vanila
  • cip coklat -ikutlah nak buh byk mana...
Cara-caranya:
  1. Pukul telur ngan kedua2 gula hingga sebati.
  2. Masukkan susu dan pukul lagi...lepas tu masukkan butter yg telah dicairkan...
  3. Campurkan tpg dgn serbuk koko...Kemudian masukkan ke dalam adunan tadi...
  4. Kacau sehingga sebati.Jgn lupa masukkan cip coklat...Kacau seketika.
  5. Slps tu masukkan dlm paper cup...
  6. bakar sehingga masak ( 190 degree , 20 minit )...
  7. Kalau nak buh ganache sedap gak...anak2 eda suh buh...layan je lahhhh!

P/S : Resepi ni eda dpt dr buku resepi masa gi jln2 umah sedara....lupa resepi saper...main salin jeee...

AYAM KAMPUNG LAGI!!!!


Lauk ni eda wat 2-3 hari lepas...tak ada masa nak buh kat blog...bizi sangat sejak 2 menjak ni...Waktu malam lak, mata ni ngantuk...tu yg tak ada masa nak buh resepi kat sini...mlm ni eda cilok jap....lagipun hb dah tido....kkkiihhhhh...sesape nak cuba lauk ni...tengok resepi yg lepas ya!...

Sunday, May 11, 2008

SELAMAT HARI IBU dari CIK MAT GEBU

Selamat Hari Ibu


Bunga yg sedang mekar ni, eda dpt dr Cik Mat Gebu....Bangga rasanya bila diri ini dihargai...Pasti Bonda Cik Mat suka dpt bunga dr anakanda tersayang kan!....Kalau nak diikutkan, pengorbanan seorg ibu tak ternilai dgn wang ringgit...Dikesempatan ini, eda nak ucapkan SELAMAT HARI IBU pd mak kandung eda kat Trg dan mak mertua kat Batu kikir....W'pun mereka tak pandai nak berblog dan takkan baca ucapan ni...Eda betul2 berterima kasih utk kedua insan tersayang ini...tanpa mereka berdua....tiadalah eda dan hubby kat dunia yg penuh pancaroba ini!.....eda sayang mak berdua....muaaaaahhhhhh!

TAG Dari DAYANG....

Sori Dayang...eda baru amik tag ni....Terima kasih Daun Keladi ya!...eda suka sesangat tag ni...Lain kali bagi lagi ya!...hhehehheh

TUGASAN YG TERTANGGUH!







Sebelum tu, eda nak minta maaf byk2 pd ctnik....sbb terlewat buat tugasan yg dia bagi..Almaklumlah eda ni kan ibu sepenuh masa, ada je keje yg tak pernah selesai...dari celik mata hinggalah nak masuk tido...Buat lak masa ctnik bg ari tu , eda ngan anak2 kurang sihat...
Hari ni eda nak tunjuklah sebahagian kek lapis yg telah eda buat sblm ni...Tapi sayang seribu kali sayang...Sesetengah gambo kek lapis dah terdelete....puas eda cari kat dlm laptop ni...tapi tak ada...
eda cuba tanya hubby...mana tahu kut2 dia delete...tapi dia kata tak usik pun...
Utk pengetahuan ctnik, eda dah lupa berapa bijik eda dah wat kek lapis ni....myb dah lebih 15 bijik kut!...Tapi sejak akhir2 ni eda dah kurang melapis...Penyakit Malas melanda diri ini....
Tapi sempena Hari Guru nanti..eda nak wat 2-3 bijik...Nak bagi kat cikgu2...Sebab kebiasaanya eda wat kek coklat @ lain2 kat cikgu...Kali ni nak wat kek lapis lak....Tanda Terima Kasih kat mereka...

Friday, May 9, 2008

TAG From KAK HANIELIZA



Terima kasih ya! kak liza sbb sudi bg tag pd eda...pd mulanya eda gi meronda blog kak liza nak suh amik tugasan...tiba2 ternampak nama eda ada kat umah kak liza...apa lagi , eda amik je lah...


Misi CookingBookmark.com


1. Mewujudkan laman khas komuniti Food-Blogger dengan meletakkan sebanyak mungkin link blogger yang terlibat dengan makanan.

2. Membantu mengembangkan home-based bussiness yang berkaitan makanan.

3. Mengeratkan ikatan Food-Blogger negara-negara yang memahami dwibahasa - Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapore terutamanya.
Untuk TAG ini, anda perlu
1. Register di laman www.cookingbookmark.com. Masukkan link anda di direktori mengikut kesesuaian blog anda. Anda boleh masukkan link blog anda lebih dari satu kategori sekiranya mahu link anda lebih popular.

2. Masukkan 2 link kesukaan anda di ketegori lain. Contohnya link url yang berkaitan dengan makanan untuk dikongsi bersama.

3. TAG sekurang-kurangnya 3 orang rakan blogger anda untuk meneruskan misi ini

Eda bg tag ni pada ,
  • DAYANG
  • ALONGROZ
  • AZIEMAS
  • FIDADAUD
  • HUNNY

HADIAH From SWEETLILY

Sempena hari ibu pd 11/5/08 ni...eda terima hadiah yg cantik dr SL...Terima kasih banyak2...Eda bangga jadi ibu sepenuh masa...macam2 boleh buat...dan yg paling indah...bila dpt melihat anak2 membesar di depan mata kita....Eda nak kongsi gak hadiah ni pd ibu2 yg linknya ada kat umah eda...Terimalah hadiah yg amat bermakna ini utk diri sendiri....SELAMAT HARI IBU !

TAG From ALONGROZ DAN DAYANG


2-3 hari lepas dpt tugasan dr AlongRoz...Ingatkan lepas masak semalam, eda nak buatlah...tapi si kecik eda merengek je...Dia memang camtu, pantang mak dia usik laptop je, dia melalak...tertangguh lagi keje eda...Jadi, ari ni eda nekad gak...walau camner sekalipun eda mesti buat...hhheeee

Received this tag from ALONGROZ , DAYANG & PRINCESSHARYATI

The rules:
1. Link to your tagger and post these rules on your blog.
2. Share 7 facts about yourself on your blog, some random, some weird.
3. Tag 7 people at the end of your post by leaving their names as well as links to their blogs.
4. Let them know they are tagged by leaving a comment on their blog


7 FACTS ABOUT MYSELF:

  • Dah kawin pun, anak 3 org...sorang pompuan, 2 lelaki....tak cukup lagi tu...sedang rancang nak tambah ahli....heheheheh
  • prinsip hidup eda: Tak mati dek keji org dan tak hidup dek pujian org....
  • Waktu terluang eda suka mencuba pelbagai resepi....yg paling eda suka kek & roti....kalo tak jadi, eda cuba lagi sampai betul2 jadi....
  • Eda ni sensitif sikit....mudah menangis, pantang kalo hubby tegur sikit...mesti kuar airmata...sayu sesangat...mulalah ingat kat mak...uwaaaaaaaa!
  • Kalo sesapa nak tahu, eda ni cepat mesra ( baru je jupe, mcm dah kenal lama), rajin ( hubby ckplah) , degil, kalo duk depan pc terus melekat..dan eda ni panas baran...memang tak leh nak hilang...hhheeeee
  • Eda garang ngan anak2...pantang anak2 wat salah sikit...mesti eda naik hantu...tapi penyayang....kalo anak2 nak beli sesuatu eda suh dia belajar dulu...lepas tu baru eda belikan...tak pun tengok keputusan exam diorg...kalo ok dptlah...
  • Eda ada satu impian..kalo boleh nak bukak kedai bakeri...dah lama cita2 tu terpendam..Insyallah...
Amacam, puashati tak?...oklah kan!...Eda pun nak bg gak kat kwn2 yg lain...Jika dah dpt tu, sorilah ya!...eda pilih secara rambang ni....Saja suka2...asyik resepi je...nak gak selingan kan?

  1. DILA
  2. PRINCESSHARYATI
  3. LEMONGRASS
  4. SWEETLILY
  5. ZALIANA
  6. MIN - Baking project
  7. HANIELIZA

Thursday, May 8, 2008

MASAK LEMAK CILI PADI PEGAGA CAMPUR KERANG


Semalam eda masak lauk ni...bagi eda sedap...masa eda dlm pantang 4 thn yg lepas, lauk ni selalu eda makan...tapi eda gantikan cili padi kpd lada hitam....kerang lak eda tukar dgn ikan bilis...best bila mkn ngan nasi panas....lauk ni cam rendang gak lah...sbb kuahnya pekat dan agak kering sedikit...nanti eda buh resepi sbb sekarg eda sedang memasak ni....curi2 jap usik tenet ni....sbb semlm tak berpeluang langsung nak masuk sini...sibuk sesangat....

Monday, May 5, 2008

GULAI TERUNG BEREMPAH


Assalamualaikum....eda kembali semula....rindu sesangat kat kawan2 di Alam Maya ini...Tapi apa boleh buat, kesihatan eda tak mengizinkan diwaktu itu....Memang perit dan terseksa bila kesihatan kita terganggu kan!...
Tuhan baru bagi sikit je tu, tapi dah membuatkan eda tak mampu nak buat apa2...Sedih memang sedih ketika itu...Iyalah hubby eda tak ada masa tu...Tanggungjawab yg eda nak kena lakukan byk pulak...mana nak hntr anak2 pergi sekolah lagi, nak gi pasar, mana nak masak lagi...Hanya Allah yg tahu , keperitan yg eda alami...Tapi kita tak bolehlah mengeluh...Itu adalah ujian dr Allah utk eda bersabar dan beringat tentang Lima Perkara...Yang inilah salah satu drnya...Sihat sebelum datangnya sakit...
Paling yg eda tak boleh lupakan masa eda tak sihat hari tu...Eda baru balik dr pasar, tiba2 eda pengsan depan umah...tiba2 je dada eda sakit, ingatkan dah mati eda ari tu...tapi bila sedar,diri ini masih bernyawa...Eda betul2 bersyukur...Bayangkanlah, masa tu anak2 eda semua kat sekolah...kalau apa2 terjadi pd diri ini...tak tahulah sapa nak pergi amik diorg....sayu sangat masa tu....Tapi Allah sentiasa bersama kita...Sejak itulah eda rasa kita patut nikmati hidup ini dgn sebaik mungkin....Sebelum ini ,kita lupa semua itu....
Okaylah, dah lama rasanya eda tak buh resepi kat blog eda ni kan?...W'pun tak ada sesapa yg ingin mencuba ( itu kata hubby eda lah!)...tapi sikit sebanyak,ia memberi idea kpd yg buntu nak masak apa hari ni kan!...sebab eda selalu camtu...kalo tak idea nak masak apa...eda meronda blog kawan2...lepas tu dptlah idea....dah jimat masa dr memikir yg belum tentu muncul!....Betul tak?...
Tengahari tadi eda masak Gulai Terung Berempah...


Bahan-bahannya:

  • 3 biji terung bulat
  • Sebijik kelapa - diambil santan
  • 4 biji bwg merah*
  • 3 ulas bwg putih*
  • sedikit halia, lengkuas & kunyit*
  • segenggam cili kering*
  • 2 s/b rempah kari daging - eda guna rempah khas yg dibeli kat Trg
  • rempah 3 sekawan- bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis
  • 1 s/b kerisik
  • 2 ekor ikan masin -ikan kering
  • Garam & gula secukup rasa
  • sedikit belacan
  • 2 keping asam keping

Cara-caranya:
  1. Terung dibelah 4 dan perah kelapa parut .Ambil semangkuk santan.
  2. Kisar bhn yg bertanda * hingga lumat.Tumis rempah 4 sekawan & masukkan bhn kisar ni hingga terbit minyak.
  3. Kemudian masukkan terung yg telah dibelah 4 tadi...Kacau seketika.Selepas itu masukkan kerisik dan kacau lagi.
  4. Setelah itu masukkan santan.Biarkan sehingga mendidih.Selepas tu bolehlah masukkan ikan masin tadi.Masak sehingga kuahnya menjadi pekat...
  5. Jangan lupa masukkan belacan , garam, gula dan asam keping...
  6. Bila nampak masak, padamlah api...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails