Saturday, April 26, 2008

HADIAH from MIN BakingProject....

Dah lama eda tak jenguk blog Min...hari ni teringat lak...Tiba2 tertengok tag yg comel ni...apa lagi eda sambar je lah...tak leh tunggu lagi!...sementara anak2 tak wat ragam ni...maklumlah anak2 semua tak sihat...memang tak boleh duk lama2 depan laptop ni...ada je diorg dengki...hhehehe...Terima kasih daun keladi ya, MIN...Ingat min kat eda ni....kkkiiihihi...Eda tak tahu kat saper lak eda nak kongsi tag ni....tunggu jelah bila eda jemput diorg dtg umah masing2....tunggguuuuuu!!

This is another of those Linky Love game where you only have to tag 10 person in one post but still there is no actual limit (you can tag more if you want!). Once tagged, you have to copy paste the link in this post, and make them grow!

Do not delete any of the links and be honest to yourself!

BennyLiew, RamblingMoo, Mum & Kids In Wonderland, Judelittle, Our mini blogsphere, Rooms in My Heart, http://janiceng.blogspot.com/, ChinNee, Jo-N, LadyJava’s Lounge, Apples Of The Eyes, aNgRiAniWoRLd, persismutiara, Coretan Kenangan, BakingProject,

Thursday, April 24, 2008

TAG FROM S_Shamen ( FIDA )....


Dapat tag ni dr SHAFIDAH SHAMEN....Terima kasih ya, Fida!...tapi kan eda keliru sikitlah mengenai tag ni....Iyalah, ia dtg dgn pelbagai rupa...ada bunga kantan dan ada tapak sulaiman...tempohari dpt bunga kantan dr Kak Leen & Dila....Lepas tu dpt starfish dr Fida...
Tak kisahlah,...janji boleh tepek kat blog ni sudah....heheheheh...

Wednesday, April 23, 2008

HADIAH dari KAK LEEN & DILA

Baru -baru ni eda dpt hadiah & tag dari KAK LEEN dan FADILAH ( DILA )...suka sangat2...Tak reti eda nak tulis apa lagi...apa2 pun terima kasih daun keladi buat kak leen dan Dila ya!....akan eda abadikan bunga kantan ni pada blog eda ni....
Disini jugak eda nak hulurkan hadiah ni utk kawan2 kita yg tak dapat lagi....Sape ya!..
Ctnik , Kak e , kak ummi ,Fidadaud ,Joayee ,lelayong dan mama anis , Shafidah Shamen...

Monday, April 21, 2008

KAYU KERAMAT


Hari ni eda nak berkongsi makanan yg terdapat kat Terengganu.Kayu Keramat ni salah satu drpdnya....Memang sedap...Rupanya ada persamaan ngan Cakoi tetapi rasanya tak sama...Kalo cakoi ada rasa bwg putih ...manakala kayu keramat ni rasanya manis dan lemak...Sedap jika dimakan bersama kopi-o...fuhhhhh sedap!...
Resepinya tak adalah susah sangat...eda wat pun tak adalah sukat-menyukat...eda main campak2 je...hheheheh...
Bahan2nya senang je....Tepung, gula, yis, soda bikarbonat,susu tepung,telur, garam dan marjerin...

Sunday, April 20, 2008

LAKSA TERENGGANU


Pagi tadi eda bekpes ngan Laksa Terengganu.Tiba2 bangun tido tadi teragak nak makan laksa...Cubalah cari bhn2 kat dlm fridge...Mana tahu kut ada ulam2 yg boleh dimkn bersama laksa ni...tapi hampa sbb stok dah habis...Tetapi disbbkan nak mkn sangat...eda wat jugaklah...Nasib baik ada kelapa sebijik.
Apalagi, eda mulalah memarutnya ( guna mesin lah)...dan nasib baik lagi ada ikan selayang.Selalu ada nasib baik...Inilah untungnya kalo dlm peti ais ada macam2....heheheehh...
Nak membuatnya senang sesangat...tak susah!

Bahan-bahannya :
Sebijik kelapa - amik santan
3-4 ekor ikan selayang -direbus dan amik isinya...blend hingga lumat
3-4 ulas bwg merah
2 s\b lada hitam ( kalo tak ada ni leh ganti ngan halia)
2-3 keping asam gelugur
Garam & gula secukup rasa
Sedikit belacan
3-4 biji limau nipis
ulam2an - timun, kcg pjg, daun kemangin, daun kesum, kobis



Cara-caranya:
  1. Blend bwg merah dan lada hitam.
  2. Masukkan bhn yg diblend ni kedalam periuk yg berisi santan dan ikan.
  3. Masak diatas api yg perlahan sambil dikacau.
  4. Masukkan belacan, asam keping ,garam dan gula.
  5. Masa sehingga mendidih.
  6. Setelah masak...perah limau nipis...baru mengacam!

Nota kaki:
  • Biasanya kalo eda mkn kat umak mak( Trg) dimkn bersama belacan dan cili boh...Rindulak kat kg....uwwaaaaaa
  • Tapi eda wat stail eda, ...tumbuk beberapa biji cili padi bersama belacan...buh garam sikit.
  • Sbb eda ni...kalo tak pedas tak boleh!...
  • Kalo x ada ikan selayang...boleh gak ikan kembung...tapi ikan selayang ni manis lagiiii!

KEK KEJU RINGAN ( Mini Cheese Cake )


Eda buat ni 2 hari lepas...sedap sesangat dan mudah...ok! eda lotak resepinya kat sini...


Bahan-bahannya:

  • 300 gm Cream Cheese
  • 150 ml Susu Segar
  • 50 gm Gula aising - diayak
  • 3 biji Telur - diasingkan kuning dan putih
  • 30 gm Tepung jagung
  • 90 gm Gula aising

Cara-caranya:
  1. Panaskan cream cheese, susu segar dan 50 gm gula aising secara double boiler.Kacau hingga sebati.
  2. Setelah sebati, padamkan api dan keluarkan dr periuk yg berisi air panas dan masukkan telur kuning sambil dikacau.
  3. Kemudian tambahkan tepung jagung dan kacau sebati.
  4. Setelah itu pukul putih telur ngan 90 gm gula aising.Pukul hingga bertanduk.
  5. Selepas itu masukkan putih telur yg dipukul ke dalam adunan cream cheese tadi.Dan kacau dgn cara kaup balik.
  6. Bakar pd suhu 180 degree sehingga permukaan atasnya kekuning2an.
  7. Bakar dgn mengisi air panas dlm loyang besar...barulah diletakkan acuan yg berisi adunan tadi...cara double boiler gak lah....

Friday, April 18, 2008

Puding Karamel




Bahan-bahannya:
10 biji telur
1/2 cwn susu pekat
2 gelas susu uht
2 s/b Tepung jagung- dicampur ngan sedikit air
2 s/b gula
1 cwn gula - dibuat gula hangus
1 s/k esen vanila


Cara-caranya:

  1. Pukul telur seketika...bagi dia sekata je, tak yah kembang.
  2. Panaskan sus uht. Jgn sampai mendidih. susu pekat, susu uht , 2 sudu gula dan tepung jagung
  3. Campurkan kesemua dan kacau hingga semua sebati.
  4. Masukkan adunan ini ke dalam loyang yg berisi gula hangus tadi.Kukus selama 45 minit.

Thursday, April 17, 2008

TUGASAN DARI CTNIK...















Pada hari yg sama gak eda dpt tag dari CTNIK....Dia suruh eda buh gambo pokok dr kebun eda...Yg ni eda suka!...Tapi eda tak adalah halaman spt Ctnik tu...Iyalah rumah teres biasa je eda duduk....Tanam pun dalam pasu je...Kena bg perhatian lebih, tapi ada jugak masa malas!...yg tu tak boleh nak elak...
Utk pengetahuan Ctnik, kat ' kebun' eda tu, eda tanam mas cotek jantan , mas cotek betina ( dah lama tanam ni....dr tak ada akar..sampailah pokok tu berbuah sekrg)...
Eda tanam gak cekur ( 3 pasu)..., pokok kari, halia,kucai ,daun pandan, kesum herba cina, pegaga dan kobis...
Herba cina tu eda tak tahu apa namanya...eda beli kat pasar..dgn org cina...dia kata elok utk kesihatan...eda balik umah eda tanamlah...saja tambah koleksi.
Pokok kucai tu pulak, baru nak hidup semula...baru2 ni kan tak ujan...kering leee...tak sempat nak siram...
Kobis tu pulak eda baru tanam 2-3 bulan ni...eda amik anak kobis tu masa balik trg...sekrg sihat walafiat...risau gak , mana tahu mati pulak...Tapi segar -bugar sekrg...selalu gak amik daun wat mee goreng...hhehheeh....Kobis Telur namanya...Kat dlm tu dah membulat eda tengok....Puas hati tak Ctnik?....lega rasanya dah dpt wat tugasan ni....

TUGASAN DARI AZIEMAS....


Tugasan berat sikit....adoiiiii poning eda cari gambo masa kawin dulu2....hehehehhe...Sebenarnya eda kawin simple jee..Tak adalah bersanding bagai...Cuma amik gambar utk sedara- mara je...itupun kat umah hubby eda...Sedih gak bila teringat zaman eda nikah ,tak ada kad jemputan dan pelamin yg canggih-manggih...Sbb eda tak hiraukan semua tu...Macam mana lah eda nak tumpukan semua tu...eda baru je selesai exam akhir thn kat ITM ( Jengka , Pahang)...Balik ari ni, esok nikah....Memang kami dah berbincang nak langsungkan hari bersejarah tu...Tapi eda berbelah bagi masa tu...Nak kawin ke, tak ni?...
Tapi itulah jodoh namanya...Walau kita elak sekalipun tapi Tuhan dah tentukan...Pasti jadi!...Tapi eda syukur, ....biarlah majlis eda tak grand cam org lain tapi kami bahagia sampai sekarang...Dah ada 3 org anak pun....heheheheehh.....Itupun asyik merindu jeeeee...jangan marah dan jelessss...sesapa yg baca ni...kkkiihhh...
Utk menyelesaikan tugasan yg Puan Azie bg tu...inilah dia gambo eda kawin...sekeping jeee...oklah tu kan!...masa tu tak ada lagi kamera digital ni...kalo ada pun tak meluas...eda kawin 24/11 /1996..

Tuesday, April 15, 2008

MASAK ASAM IKAN AYA @ TONGKOL


Kat Terengganu ikan aya @ tongkol ni selalu dimasak asam...Kalau negeri lain panggil Masak Sambal...Kebiasaan lauk ni dimasak ketika ada kenduri nikah -kawin...Kalau tak ada rasanya mcm tak lengkaplah...Tapi sejak zaman makin moden, Masak asam ni dilupakan...Iyalah byk lagi lauk-pauk yg best2 kan!...Tapi eda suka sesangat lauk ni....Kalo eda beli ikan aya ni...mesti eda masak asam selain singgang...
Cara nak masaknya sama cam buat sambal ayam @ sambal lain2 tu...Ikan tongkol ni digoreng terlebih dahulu...Kalau nak lagi sedap...kukus ikan tu dulu...Atau dengan kata lain, rebus ikan aya ni dgn beberapa asam keping dan garam...Lagi lama kita rebus, lagi sedap...Biasanya eda rebus 2 @ 3 hari dulu, baru eda wat masak asam ni...Bukannya kita hidupkan api dapur sampai 2-3 hari...Dalam satu hari kita panaskanlah sekejap..lepas tu tutup api...camtulah setiap hari...
Tapi kalo x nak rebus pun boleh gak...Tak ada salahnya...Tak ada sesapa nak marah pun....heheheee...
Eda cuma nak berkongsi teknik masakan je...Satu lagi, kalo ikan singgang tak habis...jgn dibuang!...cuba buat masak asam ni...pasti terangkat!...buat lak ada petai...fuuuhhhhh!...mak mertua lalu belakang pu n tak sedar.....kiiiihhhhh
Ingat!...kalo masak asam ikan tongkol ni, mesti buh ' nisan '...atau org luar trg panggil gula melaka...Kalo tak buh, langsung tak sedap...betul eda cakap!...
Cubalah ya!...ni asyik masak kari jeee ikan ni...jemu gak kan!...ubah selera sikitttt...

CROISSANT


Sunday, April 13, 2008

BUN MANIS


Bahan-bahannya:
600 gm Tepung Roti
100 gm gula halus
10 gm garam
20 gm susu tepung
20 gm yis kering
5 gm Bread improver - eda tak buh ni sbb ada sumber mengatakan diragui ke'halal'annya..
ganti ngan baking powder.
1 biji telur
300 ml air sejuk
80 gm marjerin @ shortening

Cara-caranya:
  1. Campurkan kesemua bhn kering kecuali garam.Gaul hingga rata.
  2. Kemudian masukkan garam, telur dan air.Uli sehingga rata.Selepas itu masukkan shortening.Uli lagi.
  3. Setelah doh siap diuli, bahagikan doh kecil2....lebih kurang 50 gm @ 60 gm setiap satu.
  4. Kemudian perap seketika.Apabila doh naik sekali ganda, bentukkan apa saja...ikut kreativiti sendiri...eda bulat2 kan jeee...
  5. Selepas itu perap sekali lagi sehingga naik.
  6. Setelah doh naik, bolehlah dibakar pd suhu 180 degree selama 15 minit @ sehingga masak.
  7. Setelah masak, bolehlah disapukan butter kat atasnya.

APAM PISANG

Resepi ni eda dpt dr blog Resepi Diana....Sedap & mudah nak membuatnya....

Bahan-bahannya:
  • 2 cwn tepung
  • 8 biji pisang
  • 3/4 cwn marjerin
  • 4 biji telur
  • 1 s/k baking powder
  • 1 s/k soda bicarbonat
  • 1 cwn gula halus - eda kurangkan sbb manis kalo ikut sukatan ni...eda buh 180 gm jeeee
  • garam secubit
Cara-caranya:
  1. Ayak tepung ngan baking powder
  2. Lenyek pisang hingga hancur dan masukkan soda bicarbonat...gaul hingga sebati.
  3. Pukul telur ngan gula.Masukkan marjerin.
  4. Masukkan tepung dan kacau sebati.
  5. Masukkan pisang yg telah dilenyek.Kacau sebati.
  6. Tuangkan ke dlm loyang yg telah digris ngan mrjerin.
  7. Kukus selama 45 minit.
  8. Pastikan penutup pengukus ditutup ngan kain. Agar air tak jatuh ke permukaan apam.

Saturday, April 12, 2008


SELAMAT HARI LAHIR SAYANG!!!!!

Hari ni ( 12 / 4 / 2008 ) besday hubby tersayang eda...Entahlah dia ingat atau tak yg umo dia genap 41 thn....hhheehhe...Sayangnya hubby tak ada kat umah sekrg,...dia jauh nun kat laut ( Labuan )...Sodih sesangat...Setiap kali besday dia ke, eda atau anak2 pasti dia offshore...eda sambut ala kadar je...itupun ngan anak2...uwwaaaaa..tiba2 sayu lak hati ni....
Tapi nak buek camno, dah kojo eh camtu .Terpaksalah eda terima ngan hati terbuka.Tak apa, bila hubby balik nanti ( 2 / 5 /08 )...eda wat kek yang paling bestttttt! ( pandai ke aku ni?...ontah2 boli kek kodai je kutttt! )...
Jika abang terbaca tulisan eda ni., eda ucapkan Happy Birthday.Eda dan anak2 bahagia disamping abang...Eda doakan abang pjg umo, sihat tubuh badan, dimurahkan rezeki dan menyayangi eda serta anak2 walau apa2 pun terjadi...Sayang abang!...muaaaahhhhh

Friday, April 11, 2008

PULUT BERINTI


Pagi ni eda buat Pulut Berinti...Masa eda kecik2 dulu, arwah tok ( nenek) eda selalu wat jual...dah lama eda tak makan ni...kebetulan inti kelapa ada sikit dan ada pulak daun pisang lebih bakar ikan 2 hari lepas, eda cubalah buat...tak susah, kukus pulut cam biasalah...tapi mesti rendam dulu satu malam...Bangun keesokkan harinya , kukuslah...Nak resepi gak ke?...rasa2nya tak perlu kut!...tapi kalo ada permintaan...hehehheh...eda tulislah kat sini ya!...

WAFFLE LAGIIII!!!!


Sementara menunggu kek masak semlm, eda wat waffle...dah lama tak wat ni....dari termenung tak tentu pasal...baik eda wat waffle, boleh gak minum petang....

KEK COKLAT





Semalam eda wat kek coklat , eda guna resepi KAK NOR67...Dah jemu resepi sendiri eda cuba lak resepi org lain..Memang sedap dan mudah...Kalau ikut style KAK NOR, kek ni dikukus tapi eda buat dua versi....Satu dikukus dan satu lagi dibakar....Dua2 pun sodapppp.....Terima kasih ya Kak Nor....Lain kali bg resepi bekang lak ya!...Kalo balik trg tak sah rasanya tak makan bekang...Yang paling eda suka Bekang Kuah Lemak....Best gilerr...sesapa org trg pasti tahuuu!...
Berbalik citer kek tadi....resepi ni eda copy paste jeeee...malas nak taip...hehehehe...sori ya, Kak nor....

Bahan-bahan ( loyang 9 in (tinggi 3in) )

  • 250gm butter
  • 1 cawan gula castor
  • 1 cawan gula perang
  • 4 biji telur (A)
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1 cawan susu segar suam
  • 1 1/4 cawan tepung naik sendiri
  • 3/4 cawan serbuk koko
  • Utk choc ganache:
  • 150gm coklat masakan
  • 1 sudu besar susu pekat
  • 1/4 cawan air panas
  • 1 sudu besar butter

Cara-cara

  1. Griskan loyang dgn butter dan tepung dan panaskan kukusan. Ayak tepung bersama serbuk koko.
  2. Pukul butter bersama gula castor dan gula perang hingga kembang. Masukkan esen vanila dan pukul lg.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga gebu dan kembang.
  4. Masukkan susu dan tepung yg diayak secara selang seli dan guna kaedah kaup balik hingga adunan sebati
  5. Masukkan kedalam loyang dan tutup loyang dgn aluminium foil. Kukus selama 1 1/2 jam. Bila sejuk barulah diletak atas pinggan kek dan hiaskan dgn choc ganache.
  6. Untuk membuat choc ganache: masukkan coklat masakan yg dipotong kecil2, susu pekat dan air panas kedalam periuk dan masaklah cara double boiler hingga cair. Padam kan api dan masukkan mentega. Kacau hingga mentega cair.
  7. Curahkan atas kek yg dah sejuk dan hiaskan mengikut cita rasa masing2. Kek ini lebih sedap dimakan jika dah disejukkan dalam peti ais.
  8. Tip: Untuk menghasilkan permukaan kek yg cantik bila kita curahkan choc ganache, terlangkupkan bahagian atas kek keatas pinggan. Biar bahagian bawah kek yg duk kat atas.

Thursday, April 10, 2008

TELUR ITIK MASAK LEMAK CILI PADI


Bahan-bahannya:
4 biji telur itik
santan - cam biasalah dibhg pekat & cair
cili padi- dlm 30 biji, kalo x suka pedas..leh kurangkan - ditumbuk
2 cm kunyit hidup - ditumbuk
garam secukup rasa
buah bacang @ belimbing buluh
asam keping- kalo tak masam baru buh

Cara-caranya:
  1. Samalah spt masak lemak yg eda selalu buat tu.Ni kes malas taip heee..
  2. Pastikan santan mendidih baru masukkan telur sebiji demi sebijik.
  3. Ingat jgn pecahkan terus telur kedalam santan tu...nantikan kalo kena telur busuk ...sape yg susah...kita jugak...tak pasal2 kena buang lauk seperiuk godang....hhhhehe.
  4. Setelah itu masukkan santan pekat dan bhn campuran, sama ada belimbing buluh @ buah bacang...
  5. Masak sekejap...bila telur tu dah masak bolehlah dipadamkan api...Jgn masak lama sangat nantikan lembik lak buah bacang tuuuu...

KiTa NyaNyi SaMa - SaMa...

TANPA DENDAM DIHATI
(Siti Nurhaliza)

Lautan Yang Berapi
Daratan Yang Berduri
Bagiku Bukan Musibah
Malahan Hikmah Berharga

Katalah Apa Saja
Yang Jelik Penuh Dusta
Kau Bebas Warnai Diriku
Di Minda Yang Kelabu

Siapa Diri Ini
Tuhan Yang Memahami
Amarah Dan Kecewa
Hanyalah Bara Membakar Jiwa

Sungguh Pun Ku Terkilan
Terguris Perasaan
Ku Pilih Berdiam Diri
Tanpa Dendam Dihati

Tuesday, April 8, 2008

PAI KENTANG DAGING




Asyik gambo dan resepi kek lapis jerrr...jemu gak kan!...Jadi kita layan Pai Kentang Daging pulak...Dah lama eda buat ni,tapi x ada masa nak buh kat sini...Sedang belek2 gambo tadi, terjumpalah gambo ni...Tapi eda lupa dr mana eda amik resepi ni...tapi tak kisahlah...janji dpt ngaappppp!...

Bahan-bahannya:
5 biji kentang - direbus hingga empuk
2-3 sudu besar butter
200 gm daging cincang
50 gm sayur campur
1 s/b kicap
sedikit tpg gandum
1 labu bwg besar - dicincang
1 s/b lada sulah
3 ulas bwg putih - dicincang
garam & gula secukup rasa
Cheese - diparut


Cara-caranya:
  1. Lecek kentang yg telah direbus tadi bersama butter dan tpg gandum.Gaul hingga sebati dan ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bwg besar dan putih hingga kekuningan.Masukkan lada sulah dan daging cincang.Gaul rata.
  3. Tuangkan kicap, garam dan sedikit gula.Kacau lagi sehingga daging masak.Kemudian masukkan sayur campur.Setelah masak padamkan api.
  4. Ambil mangkuk tahan panas atau loyang, masukkan sedikit kentang lecek dan ratakan.
  5. Kemudian masukkan bhn yg telah dimasak tadi keatas kentang lecek.
  6. Dan tutupkan bahagian atasnya dgn lebihan kentang lecek tadi dan tabur ngan chesdale yg diparut.Bolehlah dibakar pada suhu 200 degree selama sejam setengah.

Thursday, April 3, 2008

BUBUR JAGUNG


Ni bubur jagung lak....Dah lama eda wat ni,...2 minggu lepas...Baru teringat nak buh kat sini.Bubur jagung ni pun eda buh durian gak.Sedap dimakan bersama roti.Resepi nanti ya!

BUBUR KACANG


Nak resepi gak ke?....Senang je....Eda buh durian, sodapppp!!!

AGAR - AGAR SANTAN


Salah satu masakan yg paling senang....Nanti bila dah free , eda buh rosopinya ok!...eda bizi cikit ari ni....Biasalah ibu sepenuh masa...Buat lak hubby x ada sekrg...Semuanya kena buat sendiri....Uwaaaaa...

Tuesday, April 1, 2008

TAG DARI FIDA ( Shafidah Shamen)











Sobonar eh malu nak tunjuk poti ais ni...Tapi disebabkan kena tag ngan si budak FIDA...terpaksalah tayang jugak w'pun didalamnya sesak ngan brg2 yg baru eda beli semlm...Tak sempat nak susun...Main sumbat jeerrrr....Ekau jgn kutuk sudahlah Fida oiiiii!!!!....heheheehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails