Monday, March 31, 2008

NASI DAGANG LAGIIIII!!!!!!



Hari ni eda wat nasi dagang je....Hubby nak mkn sangat, sebab esok dia dah mula nak gi keje ( Labuan )...Sedih betullah...uwaaaaa....Tinggal eda ngan anak2 je lah nantiii....Tak sangguppppp rasanya...Apa boleh buat...dah keje dia camtu...terima je lah....Nasib baik ada kawan kat sini yg selalu menghiburkan hati eda ngan citer-citi yg masam & manis...hhheeee...dan jugak masakan yg membuatkan air liur eda selalu meleleh...
Utk resepi nasi dagang ni samalah ngan yg eda bg sblm ni....

Sunday, March 30, 2008

TEMASYA SUKAN TAHUNAN SJKC KG.BARU PAROI 2008













Hari ni ( 30/3/08 ) sekolah along & k.ngah mengadakan Hari Sukan...Mcm2 acara yg telah diadakan...Along masuk satu bahagian je, manakala k.ngah 2 bahagian...Tapi satu je dia menang...Oklah tu dr tak dapat apa2...Along pun menang gak...Seronok betul budak2 tu...Iyalah, selama ni asyik belajar jerrr...Nak jugak bersukaria kan!...

Saturday, March 29, 2008

PEK POK ( BADAK BERENDAM )



Sobonar eh namo eh badak berendam...ontahlah camno family hubby leh panggil kuih ni pek pok...Eda sendiri pun tertanya2...Bila eda tanya, diorg jawab....secara tak sengaja dpt namanya...eda rasa pelik botullah...Bila diingat2 , ketawa sendiri ....hahahahah...tak kisahlah apa namanya...janji boleh dimakan dan sedapppp...
Nak membuatnya sama spt kuih koci...cuma tak dibungkus ngan daun pisang...
Bahan2nya hanya Tepung pulut , santan, daun pandan, garam dan inti kelapa...itu je...dah uli2 tu masukkan dlm loyang dan buh santan...slps tu kukus...Rasanya semua org tahukan!...senang sangatlah...

Friday, March 28, 2008

LAUK TENGAHARI






Hari ni " terajin " lah pulak....Utk mkn tengahari tadi eda masak lauk ikan sembilang...eda sobonar eh, tak suko tapi yg ado lauk tu jo....terpaksa telan gak lah ....nasib baik bersalai, kalo tak jgn haraplah eda nak menjamahnya..Selain masak lomak cili padi, ikan sembilang ni eda goreng berlado ( berlada )...Sebab hubby beli 5 ekor...2 ekor eda goreng, 3 ekor eda masak lomak...
Utk menambah selera, eda sediakan ulam2an berserta budu dan sambal belacan...Apalagi lajulah hubby ngan eda mkn ...sampaikan tak bercakap...hhehehehe...

IKAN SEMBILANG LOMAK CILI PADI


Bahan-bahan:

2-3 ekor ikan sembilang
segenggam cili padi-kalo x thn pedas boleh dikurangkan
3 cm kunyit hidup
garam -secukup rasa
pegaga
2 keping asam keping



Cara-caranya:
  1. bersih ikan sembilang ngan limau nipis agar hilang hanyirnya.Salai ikan tersebut.
  2. Tumbuk cili padi bersama kunyit hingga lumat.
  3. Masukkan santan cair ke dalam kuali dan masukkan bhn tumbuk berserta ikan yg telah disalai.
  4. Masak diatas api yg perlahan.Kemudian masukkan asam keping dan garam .
  5. Setelah mendidih masukkan santan pekat serta daun pegaga.
  6. Biarkan mendidih.Dan pegaga agar layu sedikit, padamkan api.Dan bolehlah dingapppp...


IKAN SEMBILANG GORENG BERLADO

Bahan-bahannya:

2 ekor ikan sembilang-digoreng
# 5 biji bwg merah
# 2 ulas bwg putih
# 15-20 biji cili padi
# 2 biji cili merah
Air asam jawa -secukupnya
Garam - secukup rasa


Cara-caranya:
  1. Bersihkan ikan dan goreng .Setelah masak angkat dan ketepikan.
  2. Sementara itu, tumbuk bahan yg bertanda ' # ' hingga hancur.
  3. Kemudian tumis bhn yg telah ditumbuk hingga masak dan terbit bau.
  4. Masukkan air asam jawa dan garam.Kacau lagi.Dan masukkan ikan yg telah digoreng tadi.Slps itu padamkan api.

Thursday, March 27, 2008

IKAN KERISI CELUP TEPUNG




Mlm tadi sblm masuk tido, eda buat ikan celup tepung...Eda wat ngan apa yg ada kat dapur...Lagipun eda ikut stail yg hubby beli kat Labuan ari tu...Senang dan cepat....Kebiasaanya eda buat stail mak eda ( Trg)...tapi mlm tadi nak wat stail lain lah pulak...ubah citarasa skit...hhheee......nasib baik ikan kerisi kecik2 yg hubby beli ari tu ada lagi...apa lagi eda pun bersilatlah kat dapur...anak2 pun tak sabar nak makan...heheheheh...nasib baik jadi cubaan pertama kali eda ni...kalau tak, dlm sampah lah jawabnya...

Bahan-bahannya:

Beberapa ekor anak ikan kerisi- dibuang tulangnya
Tepung jagung - secukupnya
garam -secukup rasa

Cara-caranya:
  1. Gaul ikan yg telah disiang tadi kedlm tepung jagung yg telah dibubuh sedikit garam.
  2. Selepas itu goreng sehingga masak.

AYAM KAMPUNG MASAK LEMAK CILI PADI


Masakan ni memang popular kat N9...Memang sedap giler lahhh...kalau mkn sekali, mesti ingat sampai bila2...Resepinya sama cam masak daging salai...sesape yg teringin nak mencuba tu bolehlah rujuk resepi eda yg lepas2...spt yg eda bgtau sblm ni...masakan N9 tak boleh lari ngan cili padi dan kunyit hidup...Kalau ditambah ngan bhn2 lain, cthnya bwg @ halia...memang larilah rasanya....Dalam masakan ni eda campur ngan terung pipit @ belanda....

IKAN BAKAR ' STAIL TERENGGANU '





Disebabkan dah lama tak buat ikan bakar ....So eda watlah hari ni...Lagipun terliur bila gi blog SITI...Itu yg tiba2 rajin pulak nak membuatnya..Resepi ni memang biasa org trg membuatnya...Tak susah....senang sesangat!!! Ingat sebelum nak makan tu, perah limau nipis @ limau kasturi....Barulah sodapppp....Cicah ngan air asam @ kicap yg dibuh bwg merah dan cili padi...Pasti terangkatttt!!!

Bahan-bahannya:

Seekor ikan Selar - saiz besar
# Segenggam cili kering
# 2 biji bwg besar-nak guna bwg merah pun boleh
# 4 ulas bwg putih
# 2-3 btg serai
Asam jawa - secukup rasalahh
1/2 keping gula melaka
1/2 s/b cuka
Gula & garam secukup rasa
Daun pisang
Aluminium Foil


Cara-caranya:


  1. Ikan dipotong dua.Sementara itu kisar bhn yg bertanda ' # '.Kemudian tumis bhn kisar tersebut.Masukkan air asam jawa, gula melaka,cuka,gula dan garam.Tumis sehingga masak.
  2. Setelah masak lumurkan pd ikan.Dan bungkus ngan daun pisang dan aluminium.slps itu bakarlah sehingga masak.

Tuesday, March 25, 2008

CREAM PUFF



Baru - baru ni semasa pertunangan cousin eda...Eda bg cream puff sbg pencuci mulut utk tetamu...Letih jugaklah membuatnya...Nak bakar lagi..dan nak buh creamnya lagi....Tapi puas hati sbb tetamu suka sangatttt...Eda pun wat gak utk mkn sendiri...Itu yg rupanya lain....hhehehehh...Utk majlis tu eda wat bentuk kecik2 jeee...Resepinya eda bg next time ya!...dah ngantuk ni,...nak beradu dulu....


Bahan-bahannya:

250 ml air
125 gm Tepung gandum
100 gm butter @ shortening
3 biji telur
Sedikit garam
Pewarna kuning


Cara-caranya:

  1. Air , butter , garam dan pewarna kuning dimasak sehingga mendidih.
  2. Kecilkan api , masukkan tepung dan kacau dgn senduk kayu sehingga menjadi bebola dan tak melekat pd kuali.Padamkan api.
  3. Keluarkan adunan dan masukkan ke dlm bekas lain dan sejukkan.
  4. Setelah betul2 sejuk, masukkan telur satu persatu dan pukul sehingga kembang.
  5. Paipkan menggunakan bentuk apa2pun...janji suka!...hhheheheeh

TIPS:

## Jika menggunakan shortening , masukkan 1 @ 2 s/k butter oil.Agar terbit bau butter.
## Sblm masukkan telur, pastikan adunan betul2 sejuk.

KUIH SOPANG ( SEPANG )






Kuih sopang ni tak susah nak membuatnya, teramatlah mudah...Tak payah sukat-menyukat pun...main campak2 je...bila adunannya dah jadi spt adunan onde2...bulat2kannya dan masukkan inti, lepas tu bujurkan...jadilahhhh.Kuih ni adalah kegemaran hubby eda...Dia dah mula membebel,...asyik kuih moden jeee...Tu yg eda wat jugak...nantikan merajuk, susah eda nak memujuknya....keh keh....kehkkeehhh
Kat bwh ni eda sertakan resepinya...

Bahan-bahannya:

3 biji pisang - ikutlah pisang apa2 pun ( dilenyek )
Santan pekat - guna setakat kita nak menguli
Tepung pulut - secukupnya ( ari tu eda guna dlm 1 1/2 cwn)
1 s/k garam
Inti kelapa - sila rujuk resepi kat kuih koci


Cara-caranya:

  1. Campurkan pisang yg telah dilenyek bersama tepung pulut.Gaul sebati.
  2. Kemudian masukkan santan sedikit demi sedikit.Jgn byk2, nantikan lembiklah..Bila dah jadi spt kita buat onde2 tu, stoplah dr menambah tepung dan santan tadi.
  3. Jgn lupa buh garam masa mengaul ya!
  4. Slps itu bulatkan kecil2 dan masukkan inti kelapa.Kemudian buat bentuk bujur.
  5. Bila dah selesai proses membujur, goreng dgn api yg perlahan.Kalau tak , hanguslah jadinya....Dan isi dlm pun tak masak....

Sunday, March 23, 2008

Terima kasihlah DAYANG sbb bg award ni....Suka sesangatttt...Walaupun tak mahir lagi bab lapis melapis ni tapi dpt award gak....heheeeee...Terima kasih daun keladi ya dayang!

Saturday, March 22, 2008

MAJLIS PERTUNANGAN SEPUPU





Hari ni eda gi ke majlis pertunangan sepupu hubby.Letih tu tak adalah sangat...Tapi seronok...Iyalah disaat inilah eda dpt bersua ngan sedara-mara sebelah hubby...kalau tak, memang tak jumpa punya...Masing2 sibuk ngan hal masing2....Sampaikan anak2 eda pun tak berapa kenal ngan sedara sendiri.....Inilah sebahagian gambar yg dpt eda buh kat sini...

KEK LAPIS LAGIIIIII!!!!!!




Inilah kek lapis yg telah dibedah siasat masa eda balik Trg ari tu....Ini je yg sempat eda snap gambonya...Yg lain2 sedara dah sapu bersih.....heheheeeee.....Sampaikan diorg mintak eda bawak lagi bila balik Trg.....

KELADI MASAK TEMPOYAK


Lagi rosopi N9...memang sodaplaahhhh......rugi tak cuba!

Bahan-bahannya:

Seikat sulur keladi berserta ubinya
Santan - diambil dr sebijik kelapa
2 sudu tempoyak
20 - 25 biji cili padi - kalo nak pedas , tambah lagi
2 inci kunyit hidup
3 keping asam keping/gelugur
Segenggam ikan bilis
Garam secukup rasa


Cara-caranya:
  1. Sulur keladi dan ubinya disiang serta dicelur berserta asam keping hingga masak .Setelah masak toskan.
  2. Tumbuk cili padi dan kunyit hidup hingga hancur.
  3. Kemudian masukkan bhn yg ditumbuk ke dalam periuk yg berisi santan.Masukkan jugak keladi yg telah dicelur tadi.
  4. Jgn lupa masukkan jugak ikan bilis.
  5. Masak dgn api yg perlahan sehingga mendidih.
  6. Ambil sedikit kuahnya dah dicampur ngan tempoyak.Gaul hingga sebati.Kemudian masukkan kedalam periuk tadi.Kacau perlahan.
  7. Masukkan garam.
TIPS:
  • Jika rasanya kurang manis dan masam...bolehlah ditambah sedikit gula dan sekeping asam keping

Friday, March 21, 2008

DAYANG YG KUKENAL......




Dah lama eda nak buh gambo ni tapi dari sehari ke sehari tak sempat je....malas nak download dlm laptop....Banyak sangat gambo yg sedang menunggu giliran utk dimasukkan kat sini.Disebabkan tak ada apa cerita terbaru...itu yg eda buh gambo eda ngan dayang ni....
Memang seronok berkawan ngan Dayang...seorg yg peramah dan yg paling utama, dia tak kedekut ilmu...Tanyalah apa saja kat dia mengenai kek lapis,..Pasti dia bgtau....Semoga bertambah majulah bisnes Dayang....I'syaallah, bila ada masa terluang nanti, eda nak jumpa lagi ngan Dayang...Masih byk lagi ilmu kek lapis yg eda nak korek ngan Dayang....
Kami dah brjanji bulan pose nanti nak wat kek lapis & biskut sama2...Eeeeiiiii seronoknyaaaa....

UDANG MASAK LEMAK CILI PADI




Semalam eda masak udang yg hubby beli kat Labuan...Resepinya tetap sama spt biasalah kalo dah masakan N9...tak lari dr santan , kunyit dan cili padinya.Jadi eda rasa tak perlulah nak tulis resepinya kat sini kan!...semua org dah tahu...Cuma tambah serai....Udang ni eda buh kacang buncis...Ingatkan nak campur nenas @ rebung tapi tak adalah pulak....Eda campurkan apa yg ada dlm peti ais je...Janji sodapp...

PUFF SARDIN



Bahan-bahannya:

400 gm Tepung gandum
50 gm butter
200 gm air
secubit garam
Pastry marjerin


Cara-caranya:
  1. Tepung gandum , butter dan garam digaul bersama sehingga sebati.
  2. Kemudian masukkan air dan uli sehingga menjadi doh.
  3. Slps itu canai dan letak pastry marjerin dan buatlah spt membuat croissant.
  4. Setelah selesai, potong segiempat dan masukkan inti sardin dan lipat.
  5. Bakar pd suhu 180 degree sehingga masak ( kira2 15 minitlah).

Utk inti: eda masak sardin spt wat sandwich je, buh bwg besar dan lada bosar.Kalo dtg penyakit malas...tu jelah...heheheheh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails