Friday, February 29, 2008

CUPCAKE COKLAT



Ini dia cupcake yg baru siap dihias tadi....Anank2 tak sabar nak mkn....Dah lah mak dia ni tak pandai mendeco ...Apa2 pun, eda tetap mencubanya...inilah hasilnya....Tak cantik tapi puashati dpt buat sendiri...

SAMBAL TEMPOYAK ' SARAWAK'


Ini sambal tempoyak style sarawak...Resepi DAYANG....Cuci mata dulu....Nanti eda lotak resepinya....Bizi leeerrrr.....sempat taruk gambo jeeee


Bahan-bahannya:

2 Senduk tempoyak
Segenggam udang kering - direndam
2 biji bwg besar - dikisar
4 ulas bwg putih - dikisar
segenggam cili padi -dikisar
2 biji cili merah- dikisar
Garam & gula secukup rasa


Cara-caranya:
  1. Tumis bahan kisar hingga terbit minyak.Kemudian masukkan tempoyak dan udang kering.
  2. Jangan lupa masukkan garam & gula.
  3. Slps itu masak seketika.Dan bolehlah dipadamkan api...
** rugi kalo tak cuba....eda sampaikan tambah nasi 2 pinggan....anak2 pun sama....Hancusss diet eda gara - gara sambal tempoyak ni....hhheee

Thursday, February 28, 2008

KEK LAPIS HORLICKS & MILO







Satu lagi resepi yg belajar ngan dayang...tapi rupanya tak secantik yg dayang buat...apa2 pun...masih sedappp...


Bahan-bahannya:

10 biji telur
16 oz mentega churn
1 gelas gula
2 gelas tepung hong kong - masukkan 1 1/2 dulu...kalo cair baru tambah lagiiii
1 cwn milo
1 cwn horlicks
1 tin susu pekat
1 s/k ovelete


Cara-caranya:
  1. Pukul mentega hingga kembang dan masukkan ovelete.
  2. Dalam mangkuk lain, pukul telur hingga kembang.Kemudian masukkan susu pekat, kacau rata.
  3. Kemudian campurkan kedua2 bahan dan masukkan tepung , kacau rata.
  4. Bahagikan adunan kpd 2 bahagian.Satu dicampur horlicks dan satu lagi dicampur ngan milo.
  5. Setelah itu bakarlah selapis demi selapis.

Wednesday, February 27, 2008

PISANG GORENG





Petang tadi eda dan anak2 mkn pisang goreng...dah lama tak buat ni...Tiba2 teragak nak makan lak...Eda goreng pisang nipah ( kat trg , pisang kelat abu namanya)...Tak kisahlah apa gelarannya...janji boleh dimkn...Apa ada pd nama....Eda rasa resepi tak perlu lah kan!....semua org tahu...kecuali hubby eda....hheee...Sorry abg, kalau terbaca ni....Gurau jeeee...

AWARD LAGIII.....from KAK E


Hari ni eda dpt award 1 TOP MOM BLOGS dr Kak E.....tak sangka jadi seorg ibu pun dpt award gak....Kepada yg blum kawin tu, cepat2lah kawin ...nanti dpt award dr kak e....hhheee....

Tuesday, February 26, 2008

KEK LAPIS MASAM-MASAM MANIS




Rasa2nya dah 2-3 hari eda tak buh masakan kat sini...Maklumlah sibuk sbb anak2 nak exam minggu ni ( 27/2)....Tapi semlm eda sempat gak masak kek lapis ni....Kek lapis ni eda belajar dr DAYANG (DIANNE WARREN)....Eda betul2 berterima kasih pd dayang sbb sudi mengajar eda dan melayan setiap pertanyaan yg eda ajukan...walaupun dyg sendiri sibuk membuat kek lapis tempahan org....Budimu tetap eda kenang sampai bila2....Sukar sebenarnya nak suh org ajar kita ni....kebanyakkannya tak ikhlas....Sebelum ni eda pernah gak belajar kek lapis sarawak tapi semuanya bohong...Hampa betul dibuatnya...Tapi eda tak pernah putus asa....Eda cuba gak dptkan resepi yg betul dan cuba tanya org....Tapi biasalah kalau org wat bisnes bukan diorg nak bgtau pun...kalau diorg bgtau pun ala kadar je....Tapi eda tetap berterima kasih gak....Akhirnya eda " terjumpa " dayang....Nasib baik dia sudi mengajar....
Utk resepi ni...nanti eda sertakan ya!...pjg sangat nak taip...hhhee
Ok hari ni eda letak resepinya....ari tu malas nak taip.....

Bahan-bahannya:

Bahan A:
16 oz mentega golden churn - eda guna buttercup jeee
2 gelas gula - eda kurangkan 1 cwn je.....manis sangattt
2 s/k esen vanila

Bahan B:
10 biji telur
1 tin susu pekat manis
2 gelas biskut marie - dihancurkan
1 gelas tepung hong kong
1 s/k soda bikarbonat
1 gelas horlicks

Bahan C:
Pewarna hijau , kuning - eda wat merah sbb kaler kuning tak ada....hhhee
12 bungkus haw flakes


Cara-caranya:
  1. Pukul bahan A hingga kembang dan menjadi putih
  2. Pukul bahan B berasingan, telur dipukul hingga kembang....baru dimasukkan bahan lain mengikut turutan.
  3. Satukan bahan A & B dan dikacau rata.Masukkan biskut marie yg telah dihancurkan berserta soda bikarbonat.
  4. Bahagikan adunan kpd 2 bahagian, satu diwarnakan kuning , yg satu lagi diwarnakan hijau.
  5. Sediakan loyang 8x8 @ 7x7 juga boleh.Sapukan sedikit butter, kertas minyak mengikut saiz loyang, barulah taburkan sedikit tepung ditepi loyang, utk mengelak dr melekat.

P/S : hari tu eda wat 1/2 dr sukatan di atas...nak cuba mesti wat sikit dulu kan!...kalo tak jadi naya....tapi memang tak menghampakan....sedap sangat...w'pun edatak ada kaler kuning...kalau ada tu pasti menarik dan tertarik....kkkiiiihhhh

Sunday, February 24, 2008

BUAH HATI PENGARANG JANTUNG

Inilah buah hati eda yg selalu membuat eda & hubby ketawa serta mereka jugaklah yg buat umah mcm tongkang pecah...Yang jadi ketuanya, Si along tu ( Muhammad Affiq Daniel).Si adik lak ( Muhammad Aqasha Daniel), ikut je apa yg along suruh...Yang jadi mangsa dan kono boli adalah k.ngah ( Aisyah Nasuha)...Kadang2 kesian eda tengok bila k.ngah dibuli....tapi budak2lah katakan....Dah letih berkelahi, mrk elok semula....Bila mrk gi sekolah, sunyilah sekejap umah dan tersusun je brg kat umah...bila balik dr sekolah apalagi, bermulalah operasi mrk...hhheee...Mak dia pun mula lah jadi tarzan....Sebenarnya malas nak marah2 ni,tapi bila mrk wat perangai tu yg tak sanggup.....sabar je lah...




Saturday, February 23, 2008

SET NASI MINYAK



Hari ni eda masak nasi minyak bersama lauk - pauknya...Ada ayam masak kurma , daging masak merah dan acar.Nasi minyak ikut citarasa sendiri...Eda cuba ubah sedikit agar ada kelainannya...
Kat sini eda sertakan sekali resepi utk sesiapa mencubanya...

NASI MINYAK

Bahan-bahannya:

3 cawan beras basmathi - saja nak cuba wat nasi minyak ngan beras ni....memang sedap!
3 cawan air
1/2 cawan susu cair
1 s/b butter / marjerin - lagi sodap guna butter
3 s/b minyak jagung
3 cm halia - dimayang
3 ulas bwg merah - dimayang
3 ulas bwg putih - dimayang
Sedikit rempah penumis - 4 sekawan
2 helai daun pandan
sedikit daun ketumbar
Garam secukup rasa
Sedikit pewarna kuning
Sedikit kismis
Sedikit kacang peas
Sedikit bwg goreng


Cara-caranya:
  1. panaskan minyak jagung dan butter.Tumiskan bahan yg dimayang tadi berserta rempah penumis dan daun pandan sehingga terbit bau dan sedikit kekuningan.
  2. Kemudian masukkan beras yg telah dicuci dan dikacau seketika.Setelah itu masukkan susu cair dan air.Biarkan sehingga mendidih.
  3. Masukkan garam dan tanak nasi spt biasa.Setelah nasi hampir nak masak, masukkan daun ketumbar, kismis dan kacang peas.
  4. Apabila nasi sudah masak ...bolehlah ditaburkan bawang goreng.


AYAM KURMA


Bahan-bahannya:

1/2 ekor ayam - dipotong
1 biji kelapa - diambil santannya
5 ulas bwg merah - dikisar
4 ulas bwg putih - dikisar
2 cm halia - dikisar
2 cm lengkuas - dikisar
2 cm kunyit hidup - dikisar
Sedikit rempah penumis - 4 sekawan
2 s/b rempah kurma
1 s/b rempah masak - rempah ni hanya ada kat trg je...kalau x ada, abaikanlah
1 s/b kerisik
2 keping asam gelugur
Garam & gula secukup rasa
30 gm gula melaka - memang sedap kalau buh ni..
2 biji ubi kentang - dibelah 4
2 labu bwg besar - dibelah 4
2 biji cili merah - dibelah tak putus
Sedikit minyak - utk menumis


Cara-caranya:
  1. Campurkan bahan kisar bersama rempah kurma , rempah masak dan kerisik.
  2. Tumiskan rempah 4 sekawan hingga terbit bau dan masukkan bhn yg digaul bersama tadi.Tumis hinnga pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan ayam.Biarkan sehingga ayam kecut sedikit.Selepas itu masukkan santan dan kacau.
  4. Masukkan garam, gula , asam gelugur dan gula melaka.Setelah mendidih, masukkan ubi kentang , cili merah dan bwg besar.
  5. Setelah ubi kentang empuk bolehlah dipadamkan api.Dan hidang bersama nasi minyak.


DAGING MASAK MERAH

Bahan-bahannya:

1/2 kilo daging - dihiris dan cuci
Segenggam cili kering - dikisar
5 ulas bwg merah - dikisar
4 ulas bwg putih dikisar
2 cm halia - dikisar
Sedikit belacan - dikisar
2 s/b air asam jawa
30 gm gula melaka
Garam & gula secukup rasa
1 s/b kicap pekat
Sedikit kacang peas
1 labu bwg besar - dihiris bulat2
1/2 cawan air


Cara-caranya:
  1. Tumiskan bhn yg telah dikisar seketika.Kemudian masukkan daging dan kacau.
  2. Biarkan sehingga agar kering sedikit dan masukkan garam , gula , air asam jawa dan gula melaka.Setelah itu masukkan 1/2 cawan air dan biarkan sehingga mendidih.
  3. Kemudian masukkan kicap pekat dan biarkan sehingga masak dgn api yg perlahan.Sebelum dipadamkan api masukkan kacang peas dan bwg besar.Kacau seketika dan padamkan api.

ACAR


Bahan-bahan dan cara2nya boleh diikut spt yg eda wat utk nasi dagang...

Friday, February 22, 2008

PEACH COCOA PUDDING



2-3 hari lepas eda gi jln2 blog SL....Ternampaklah puding ni....Memang terliur bila eda menengoknya..Ptg semlm eda cuba buat. Betul kata SL, sedap sangat.Disebabkan puding tu byk jugaklah...Eda bagi anak eda ( Aisyah) bawa utk kelas KAFA.Taklah membazirkan.Eda tahu ustazah dan kawan2 dia memang menunggu makanan yg eda bawak utk aisyah...Dah lama eda tak beri dia bawak ke KAFA...Jadi sekrg eda watlah semula xtvt yg selalu eda lakukan sblm ni....Bagus bg budak2 mkn ni...Mereka tak pernah komplen...sedap atau tidak....Janji dpt mkn....Bila kita tanya sedap tak?...Mrk kata sedap....Suka sangat...hhheee...Nanti bila ada masa eda lotak resepi tu kat sini ya!

Thursday, February 21, 2008

BINGKA TELUR



Resepi ni eda dpt dr dapur JO.Sedap dan rasa spt akok.Tapi bagi sesiapa yg tak suka pada kuih-muih yg berasaskan telur ni mungkin tak makan kut....Kebanyakkan org luar pantai timur biasanya tak gomar kuih spt ini.Sobab eh hubby eda sendiri pun tak boleh nak tolan....Katanya , bila telur dicampurkan dgn gula...hanyirlah.... Tapi kan,eda masih ingat lagi...sewaktu kami mula2 konal dulu.Hubby ada dtg umah kat trg....Dia dtg sorang2 je....Lagipun kami ni tak pernah berdating pun...Iyalah masa tu eda sedang balajar kat Itm Jengka Pahang.Hubby lak masa tu , asyik gi Bangladesh , Vietnam dan Indonesia.Manalah kami ada masa tu.Bila dia teringin nak jumpa eda...dia dtglah ke Trg...Itu yg buat eda terpikat tu....Dia sanggup dtg jauh2 demi eda...hhheee....Oklah berbalik citer tadi....Arwah tok eda ada bg dia mkn kuih-muih tradisional Trg...Seperti Tahi itik, Mas jemput, Jala mas, Buah tanjung dan akok....Apalagi hubby eda pun mkn lah....Mungkin disebabkan warnanya yg menarik, laju je hubby eda mkn...Bila dia ngap je...eda tengok muka dia semcm je....Rupa2nya tekak dia tak boleh nak terima kuih2 tu....Eda tahu pun selepas 2-3 thn eda kawin ngan dia.Eda cakap.., kenapa tak bgtau masa tu.Dia kata tak nak bg tuan rumah terasa dan hampa...Alahai baiknya suamiku...Sanggup mkn walaupaun tak suka....Itu yg buat eda lagi sayang....hhheee.Eda pun sebenarnya kurang gak....tapi sekeping dua tu bolehlah mkn...kalau mkn byk2...loyo tokak den...hhheee...Apa2 pun....Tepuk dada tanyo selero...

Bahan-bahannya:

6 biji telur
2 cawan air daun pandan
2 tin santan ( 400ml x 2)
3 cwn tepung gandum
2 cwn gula
1 s/k garam
4 s/b butter - dicairkan


Cara-caranya:
  1. Blend semua bahan hingga tak berketul2.
  2. Masukkan 1 s/b minyak dalam loyang dan lengserkan.Masukkan dlm oven.
  3. Bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih setinggi 3 ".Jangan tobal bonar.Kalau guna loyang kocik...bahagi dua...sodap wat nipis2.
  4. Masak hingga perang.Ingat guna api atas bawah yo!....

Wednesday, February 20, 2008

NASI DAGANG & GULAI IKAN TONGKOL


Bahan- bahan: ( utk nasi dagang)

1 kg beras siam wangi
200 gm beras pulut
1 1/2 cawan santan pekat
1 1/2 cawan santan cair
2 s/b halba
2 inci halia - dihiris halus & memanjang
4 biji bwg merah - dimayang halus
Garam secukup rasa

Cara-caranya:
  1. Campurkan beras siam dan beras pulut.Cuci hingga bersih dan rendam selama semalaman @ 6 jam.
  2. Masukkan beras ke dalam pengukus.dan kukuslah separuh masak.
  3. Kemudian angkat dan digaul dgn santan cair.Selepas itu kukus lagi.
  4. Sementara itu, campurkan santan pekat dgn garam dan dikacau rata.
  5. Apabila nasi telah masak, angkat dan masukkan halia , halba bwg merah dan santan pekat yg telah dicampur garam.
  6. Gaul sehingga rata dan sebati.Utk mengelak dr nasi cepat basi, seeloknya kukus sebentar.Jgn terlalu lama...lebih kurang 2-3 minit shj.Kecuali...jika menggunakan santan pekat yg dididihkan sekejap...tak perlulah mengukusnya semula.Bolehlah dihidangkan....hhhee


Bahan-bahannya: ( Utk gulai ikan tongkol)

Bahan utk kukus ikan ( merebus):
1 ekor ikan tongkol
2 s/b garam
1 s/k perasa - tak nak buh pun tak apa
2 inci lengkuas
5-6 keping asam keping

Bahan utk menggulai:
3 helai daun pandan
2 keping asam gelugur
10 biji belimbing buluh
10 biji cili padi
1 s/b kerisik - org trg panggil nyiur gula
2 s/b rempah kari - kat trg ada rempahnya tersendiri
1 biji santan kelapa
1/2 keping gula melaka - org trg panggil nisan
Sedikit perasa
Garam secukup rasa

Bahan kisar:
segenggam cili kering
5 ulas bwg merah
2 ulas bwg putih
3 cm halia
3 cm lengkuas
3 cm kunyit hidup
1 inci belacan



Cara-caranya:
  1. Potong ikan dan dibersihkan.Masukkan ikan , garam, lengkuas, asam keping, serbuk perasa, daun pandan dan sedikit air ke dalam periuk.Rebus sehingga masak.Kat trg , diorg panggil kukus.
  2. Campurkan bahan kisar dgn rempah.Gaul hingga sebati dan biarkan seketika.
  3. Sementara itu didihkan santan diatas api yg perlahan.Kemudian masukkan bhn rempah yg telah digaul sebati kedalam santan yg dididihkan tadi.Inilah cara sebenar utk membuat gulai ikan tongkol.Tapi jika ingin menumis bhn2 rempah terlebih dahulu pun boleh jugak.
  4. Masukkan asam keping , gula melaka , garam dan perasa secukup rasa.Kacau dan biarkan api perlahan sehingga terbit minyak dan kuah menjadi pekat.
  5. Selepas itu masukkan ikan yg telah direbus , buah belimbing dan cili padi.Masak hingga mendidih.Kemudian bolehlah dihidangkan bersama nasi dagang.

Bahan- bahannya: ( utk acar timun)

1 batang timun
1 btg lobak merah
2 biji cili merah
1 inci halia - dimayang
1 biji bawang besar - dimayang
2- 3 s/b cuka
1 s/k garam
1 s/b gula

Cara-caranya:
  1. Potong timun , lobak merah dan cili merah mengikut kesukaan masing2.Eda wat ari tu...potong memanjang.
  2. Campurkan kesemua bahan2 tadi gaul hingga sebati.Bolehlah dihidangkan bersama nasi dagang dan gulai ikan tongkol.

Nota kaki :

## Gambar acar tak ada sbb eda lupa nak snap ari tu....bila dah ada gambarnya, eda akan letakkan kat sini.
## Nasi dagang yg eda wat ari tu...nasi dagang beras merah.Tapi cara2nya masih sama spt yg eda tulis kat sini.

Monday, February 18, 2008

KEK KEJU COKLAT



Bahan-bahannya:

250 gm Cream Cheese
50 gm Butter
80 gm Coklat masakan - dicairkan
80 gm Gula Kastor
1/2 s/k Jus lemon
1/2 s/k esen vanila
3 biji telur - asingkan kuning & putih
30 gm Tepung Superfine
10 gm Tepung jagung



Cara-caranya
  1. Telur Pukul putih bersama sedikit gula kastor sehingga gebu ( meringue).
  2. Dalam bekas lain putar cream cheese bersama butter sehingga lembut.Kemudian masukkan coklat yg telah dicairkan.
  3. Selepas itu masukkan sebahagian gula kastor, jus lemon dan esen vanila.Putar lagi.
  4. Kemudian masukkan kuning telur satu - persatu.Sambil terus diputar.
  5. Masukkan tepung superfine dan tepung jagung yg telah diayak bersama , sedikit demi sedikit.Kacau rata.
  6. Kemudian masukkan telur putih yg telah dipukul.Kacau secara kaupbalik.
  7. Masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar menggunakan teknik double boiler.Bakar pada suhu 180 degree selama 40-45 minit.

Saturday, February 16, 2008

TAMAN TAMADUN ISLAM
















Balik trg ari tu sempat jugaklah eda gi TTI.Apalagi, eda tak lepaskan peluang snap beberapa keping gambar utk tatapan kawan-kawanku di alam siber.Selamat cuci mata ya!!!!

PUDING JAGUNG


Bahan-bahannya:

1 cawan gula
1 tin jagung manis
1 cawan tepung kastard
2 s/b tepung jagung
1/3 cawan susu cair
3 1/4 cawan santan
secubit garam - utk tambah kelemakkannya lagi


Cara-caranya:
  1. Campurkan kesemua bahan diatas dalam periuk.Kacau hingga sebati.
  2. Kemudian didihkan diatas api yg perlahan sambil dikacau.
  3. Masak hingga berkilat dan melekat kat periuk.
  4. Setelah masak, masukkan ke dalam loyang atau acuan kesukaan.

Friday, February 15, 2008

KACANG PANJANG MASAK LEMAK PUTIH


Masakan ni dah jarang eda buat.Tapi masa balik trg ari tu, mak eda masak lauk ni...Sodap botul mkn dgn ikan jeruk...Sampaikan tak sodar nasi dah habis 2 pinggan...Itu yg badan eda naik sojak balik dr trg....Sekrg ni eda sedang berusaha menurunkan berat badan....Hubby tak ada ni lah eda boleh berdiet...kalau tak jgn haraplah....sebab hubby eda tu ada je idea suh eda masak yg eda tak boleh tak mkn...mesti nak mkn...hhheeee...tak tahan dgn godaan makanan....Okaylah, sebelum eda merapu tak tentu arah...jom kita tengok resepinya...

Bahan-bahannya:

Seikat kacang panjang - dipotong
1 biji bwg besar - dibelah 4
2 biji cili besar - dibelah 4
1 biji kelapa - diambil santan
1- 2 ekor ikan selayang - direbus & isinya diambil
Garam & gula secukup rasa


Cara-caranya:
  1. Kacang panjang yg telah dipotong, direbus sekejap. Jangan terlalu lama.Toskan.
  2. Masukkan santan ke dalam periuk dan masukkan isi ikan dan cili besar.Masak dgn api yg perlahan.
  3. Setelah mendidih masukkan kacang panjang dan bawang besar.
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa.Masak seketika.Setelah masak bolehlah dipadamkan api.

Tips:
## Ikan selayang boleh gak diganti dgn ikan kembung.Seekor ikan kembung sudah memadai.Sobab ikan kembung kan besar.
## Kalau tak nak rebus ikan pun boleh gak.Asingkan isi dan tulang.Masukkan saja isi ikan tu kedalam santan.Lagi sodap..

SPAGHETTI BOLOGNESE


Bahan-bahannya:

Sebungkus spaghetti
1 s/b olive oil
1 s/ k garam

Bahan- bahan utk sos:

2 s/b olive oil
1 biji bwg besar - dicincang
4 ulas bwg putih - dicincang
1 cwn daging cincang - eda guna brand Ramly
1 tin sos spageti
1 s/b puri tomato
2 helai bay leaf
1 s/k oregano
1 s/k basil
1 kiub pati ayam - tak nak buh pun tak apa
1/2 tin cendawan butang - dihiris
1 cwn air


Cara-caranya:
  1. Rebus spageti di dlm air mendidih yg dicampurkan dgn olive oil dan garam.
  2. Setelah masak , toskan.
  3. Panaskan kuali dan masukkan olive oil . Tumiskan bwg putih sehingga terbit bau.
  4. Kemudian masukkan bwg besar.Masukkan daging cincang dan kacau.
  5. Selepas itu masukkan secawan air.Biarkan mendidih.
  6. Masukkan sos spageti , puri tomato , kiub pati ayam , basil , oregano , daun bay dan cendawan butang.
  7. Kacau dan masak sehingga 10 minit.
  8. Angkat dan bolehlah dimakan bersama spageti tadi...

Thursday, February 14, 2008

Tagged from SL...

Semlm eda dpt tag dr SL...Tapi nak buat tak ada masa.Hari ni eda kenalah jwb soklan ni semua....Boleh tahan banyaknya....

Soalan dan jawapannya...
1. Name one person who made you laugh last night?
-Tak ada, sobab eh eda sakit kepala mlm tadi...so anak2 tak berani nak wat lawak...hhheee

2. What were you doing at 0800?
- Hantar Aqasha gi tadika.

3. What were you doing 30 minutes ago?
- Ampai kain.

4. What happened to you in 2006?
- Tak ingat dah...

5. What was the last thing you said out loud?
- Aisyahhhh, affiqqq bangunnnnnnn....pergi mandiiiiii!!!!!!!

6. How many beverages did you have today?
- Baru sekali- bekpes...

7.What color is your hairbrush?
- Pink & silver

8. What was the last thing you paid for?
- Hutang kete ngan rumah-byr kat eon & RHB....

9. Where were you last night?
- Kat umahlah...

10. What color is your front door?
- kayu- perang kecoklatan

11. Where do you keep your change?
- Dlm satu bekas kat atas meja...

12. What's the weather like today?
-Ok-tapi panas sangat

13. What's the best ice-cream flavor?
- Stoberi

14. What excites you?
-Cuba pelbagai masakan tradisi dan moden

15. Do you want to cut your hair?
-Tak- sobab hubby tak kasi...dia cakap langsung tak lawa....uuuwwwaaaa

16. Are you over the age of 25?
-Ya

17. Do you talk a lot?
-Memang pun...

18. Do you watch the O.C ?
-Tak

19. Do you know anyone named Steven?
- Tak konal punnn

20. Do you make up your own words?
-Ontahlah

21. Are you a jealous person?
-Jeles bila tengok org berjaya...tapi aku du kat dapur je...hheeee...manusia biasalahkan...

22. Name a friend whose name starts with the letter ' A '?
- Azman Afande - dialah sahabat dan hubby tersayang...

23. Name a friend whose name stars with the letter ' K '?
- Tak ada kut..

24. Who's the first person on your received call list?
- My hubby

25. What does the last text message your received say?
- Terima kasih byk2

26. Do you chew on your straw?
-Tak

27. Do you have curly hair?
- Tak

28. Where's the next place you're going to?
-Tak tahu lagi...

29. Who's the rudest person in life?
- tak ada

30. What was the last thing you ate?
- 2 keping roti

31. Will you get married in the future?
- Pasti tak lagi....dah bahagia dgn perkahwinan sekrg...

32. What's the best movie you've seen in the past 2 weeks?
- Tak ada masa nak menonton....bizi memanjang..

33. Is there anyone you like right now?
- Ontahlah

34. When was the last time you did the last wishes?
- 8.30 pagi tadi

35. Are you currently depressed?
- Kadang-kadang lah

36. Did you cry today?
- Tak

37. Why did you answer and post ni?
- Dah org suh kita jawab....jwab je lah...hhheee

38. Tag 5 people who would do this survey.
- Ok kita tengok siapa yg kenaaaaa
1.Ikin
2.Kak Hanieliza
3.Cik Mat Gebu
4.Shafidah Shamen
5.Happyninie

Tuesday, February 12, 2008

Pasar Besar Kedai Payang Dan Sekitarnya....















Setiap kali balik Terengganu , eda mesti tak lepas peluang pergi ke Pasar Besar Kedai Payang.Apa yg dpt eda katakan....byk perubahan yg berlaku disekitarnya.Bersebelahan dgn Bukit Puteri telah dibina bangunan baru.Kalau tak silap eda bangunan tu adalah pasar baru.Mungkin utk brg2 kering.Memang cantik sangat tapi belum dibuka lagi.
Selain pasar baru , ada lagi bangunan baru kat Jln Paya Keladi.Banyak deretan kedai kat situ.Senibinanya pun cantik.Disekitar situ jugak masih tersergam lagi Masjid Putih.
Kepada sesiapa yg suka mengumpul koleksi tudung bawal, bolehlah pergi kat Stesen Bas.Kat atas tu pelbagai tudung.Boleh rambang mata dibueknyo.Tapi kat pasar pun ada jugak org menjual tudung ni, tapi mahal sikit kut...Pada pandangan eda lah....Tapi kalau nak periuk belanga, songket , sutera dan bermacam-macam lagi....eloklah kat pasar....
Cuma satu yg eda tak suka ke PasarBesar Kedai Payang iaitu ' sesak'....Setiap kali cuti sekolah , pasti berlaku kesesakan.Parking kete pun susah nak dpt.Hubby eda lak membebel je setiap masa...hhheeee....Eda sendiri pun bengang jugak...tapi nak buek camno, kalau tak gi pasar nak makan apo???....
Kepada sesiapa yg berhajat nak pergi Trg tu...eda syorkan jgn pergi pd musim cuti sekolah...Kalau tak memang tak menggembirakan....Byk masa dihabiskan dlm kete...Macam eda ni org Trg, tahu mana eda nak lari dr kesesakkan lalulintas...Tapi kalau nak pergi jugak, mesti bawak seseorg yg tahu mengenai selok-belok kat Trg...Terutama sekitar bandar dan Pasar Besar Kedai Payang....
Pergilah melancong...semuanya ada kat Terengganu.....hhheeeee...promote lah pulak!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails