Tuesday, December 30, 2008

AKHIRNYA TERCAPAI HAJAT DIHATI......





Mungkin ramai tertanya2, apa yg dihajati eda kan!....
Yg sebenarnya, sblm eda sampai ke Kuching....eda ada bgtau hubby yg eda teringin nak merasai Laksa Sarawak yg dibuat oleh penduduk tmptan kat sana....bukannya tak ada kat N9 ni...ada tu memang ada...lagipun eda pernah merasainya semasa eda pergi umah kawan eda ( Watie )...
Tapi bila kita dah lawati satu2 tmpt mesti kita nak merasai makanan kat sana kan?....
Laksa Sarawak ni eda dpt mkn masa hari ke-2 kat situ....Rasanya memang kelainan...kalau tak silap eda, rasanya spt Laksa kuah merah Trg ( org Trg panggil Laksa Masak ) ...seakan2 mcm tulah....tapi kuahnya mkn ngan mee laksa bukannya mee hoon....
Sayangnya, anak2 eda ngan hubby tak suka laksa ni....jadi eda ngaplah sorang2....
Ni citer buah dabai lak....Hubby eda dah bgtau buah dabai ni bermusim....dia dpt tau pun dr kawan2 gak....so, eda tak bolehlah menaruh harapan sesangat utk merasai buah ni....eda teruja nak rasa ni sbb hubby eda ada cakap yg buah ni hanya ada kat Sarawak je....lagipun hubby eda pernah merasainya...katanya lemak2 masin....
Alhamdullillah sehari sblm nak balik , eda ngan hubby gi merayau kat Pasar Satok...mana tau kut2 ada lak buah tu.....sori ya! masa gi Pasar Satok eda terlupa bawak kamera...goram botul!....nak menangis rasanya sbb tak dapat nak rakam sbg kenangan2...mungkin ada hikmah kut!....oklah, berbalik citer tadi...slps merayau2 eda nampaklah dr jauh buah dabai ni ada org jual..Apalagi eda suh hubby beli...Rupa2nya buah dabai ni ada gred...reganya pun berlainan...yg paling mahal ( Gred A lah tu! ) reganya RM24 sekilo.....Gred B pulak RM16....Gred C pulak RM12....disbbkan 1st time nak mkn, hubby beli yg gred A...alaaaa beli pun tak byk...setengah kilo jeee....Bila dah dpt tu, apalagi eda ajak hubby balik....teruja nak mkn ni...hhheheheheh...
Sampai hotel je eda terus rendam dlm air suam dan biarkan 5- 10 minit...lepas tu ngaplah....Rasanya memang lemak2 masin...tapi bijinya bosar bonarlah....Bila dilihat buahnya seakan2 buah jambu arang kat Trg...sesetengah tmpt panggil jambu arang ni buah kiang...kalau tak silap eda lah....
Semasa eda merayau disekitar Jalan India....eda terpandang byk kotak2 dlm bakul disetiap depan kedai kat situ...eda pun tanyalah jurujual tu apa bendanya...diorg kata Tabaloi....Dia kata cubalah beli...sedap katanya!....macam2 perasa yg ada....perasa pandan, susu stroberi dan asli....eda belilah serba satu....Tengok dr kotak bukan main cantik dan besar...tapi bila buka sikit jeee...hheheheehh....rasanya sama spt kerepek sagu yg ada dijual kat Trg....camtulah rasanya...cuma kat Kuching ni diorg buh perasa...lagi sedaplah...yg Trg punya rasa asli dan bentuknya bulat2 spt biskut...lebih tebal dr kat Kuching ni....
Nanti eda citer yg lain pulak ya!...nak masuk ' ofis ' lak....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails