Wednesday, October 29, 2008

SOM TAM


Salah satu makanan feveret eda....rasanya yg pedas, manis, masam & masin...memikat jiwa...eda biasa mkn camtu je......asyik beli kat kedai je mana tahan kan!...baik buat sendiri...apa lagi eda pun belek lah buku resepi yg melambak kat umah tapi jarang disentuh...heheheh.....nasib baik tak bersawang....kkkiihihh...cari punya cari eda terjumpa dlm salah satu majalah resepi yg terkenal kat M'sia ni ....resepinya mudah....dan yg penting MENJADI....tak payah nak celoteh pjg2, jom kita tengok resepinya ya!...resepi ni eda tak sukat bhn2nya...main campak2 je...

Bahan-bahan:
  • Betik muda - diparut ( tak kisahlah nak parut byk mana)
  • Kacang pjg - dipotong sepjg 3 cm ( jgn byk sangat)
  • 1 biji tomato - dihiris memanjang
  • Sedikit kcg tanah - digoreng tanpa minyak
  • segenggam ikan bilis - digoreng
  • sedikit cili padi - ditumbuk separuh hancur
  • 2 s/b jus limau nipis
  • Garam & gula secukup rasa
  • 2 s/b sos ikan ( kalau tak ada ni tak sodaplah jawabnya)
Cara-caranya:
  1. Gaulkan semua bahan dlm bekas besar...kalau ada lesung spt kat Thailand lagi bagus...rasa masam-manis -masinnya...sesedap rasalah...dah siap!...

3 comments:

nurie said...

Tak pernah pulak saya makan Som Tam ni...nama pun tak pernah dengar langsung. Nampak macam sedap je...nanti nak cuba buatlah!

Nor Suraida Yahya said...

Som tam ni salah satu makanan Thai...best sesangat...cubalah ya!

Abdullah said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails