Sunday, October 19, 2008

Cerita Disebalik 1 Syawal





Assalamualaikum....Hari ni eda nak berkongsi cerita raya baru2 ni...Ramai dah tahu yg tahun ni eda sekeluarga beraya kat Terengganu.Dalam perjalanan ke Trg , memang terasa keseronokannya...almaklumlah balik kampung sendiri...kkkiihhh..anak2 eda tak sabar nak sampai umah tok diorang...bukannya selalu balik kg..tu yg mereka teruja...lagipun kat Trg ramai sepupu diorg sedang menanti...11 org kesemuanya!...kalo dah ada semua, boleh runtuh umah dibuatnya...tapi meriahlah..tu yg anak2 eda suka balik Trg, ramai kekawan katanya.
Semasa eda kat Trg, sempat jugaklah eda meronda bazar ramadhan kat sana...tapi tahu apa yg nak dibeli...terlalu ramai org, sampaikan melalak anak eda yg kecik tu...dia ajak balik, rimas agaknya...eda pun apa lagi main beli je apa yg nampak dimata....eda beli pulut lepa ( pulut panggang) , ketupat palas , kuih belimbing , tok aji serban dan air lai ci kang ( yg ni tak sama ngan N9 punya)...terasa rempah ratusnya...setiap kali bulan pose , eda mesti beli air ni...itupun kalau berkesempatan berbuka pose kat Trg...kalo tak, pendam je lah...hubby eda sendiri pun heran, kenapa lah eda suka sesangat lai ci kang ni...dia memang tak suka.Tak reti nak minum katanya...iyalah kan air tu byk benda yg ada kat dlmnya...tapi eda suka aromanya...
Pada malamnya, eda sempat gak pergi chow kit ( kat Taman syahbandar)...tak tahulah camner boleh dpt nama chow kit...eda sendiri pun tak tahu....Memang ramai org kat situ, berasak2 gaklah....sampaikan tak pergi terawih lah...hheheheh...kat situ sempat gak lah eda sambar tudung bawal 2-3 helai...hubby eda jeling je....kkkiihhhh...eda wat muka seposen je...iyalah bukannya selalu dpt beli tudung bawal ni....setahun sekali je....Boleh dikatakan murah jugaklah, kalo nak dibandingkan ngan N9....
Sehari sblm 1 syawal, eda ngan mak buat ketupat palas & rendang ayam pencen...yg ni kena wat dulu....sbb mlm tu nak wat lauk nasi dagang lak...Pagi raya mak eda mengukus nasi dagang sorang2...eda tak sempat nak tolong sbb letih sesangat...tup-tup bangun pagi dah siap semuanya...bertuah betullah aku ni!...
Masa ni eda perasan anak eda yg no.2 ( Aisyah) kurang sihat...eda check suhu badan dia, panaslah sikit...eda bagi ubat...tapi tak jugak baik...dia mengadu sakit kepala...eda suh dia mandi...mana tahu lepas mandi ringanlah sikit kepala tu....dah siap pakai baju baru, dia tertido...katanya mengantuk sesangat...eda pun tak adalah kisah sangat...Tak lama tu dia menangis...dia bagitau yg kepalanya sakit teramat sakit...risau lak eda dibuatnya...pagi2 raya dah buat hal...hubby eda pun risau gak...biasanya Aisyah tak camni...jarang dia sekali dia sakit...kalo sakit kepala pun sekejap je...
Eda suh dia lelap mata je ari tu...sampai ke malam pun tak gak baik...dah cuba cari klinik tapi tak ada yg buka..semua org dah risau pasal dia...nikmat raya ari tu tak dpt dirasai...semuanya tumpu kat dia je....Pada pagi raya ke-2 eda bawak Aisyah ke KTS....nasib baik ada doktor masa tu...tapi doktor Pesakit Luar je lah...doktor pakar semuanya bercuti...bila doktor check, dia kata kemungkinan anak eda ni kena Appendik...tergamam eda dibuatnya..iyalah, yg sakit kepala tapi kenapa Appendik pulak kan?...doktor suh eda pergi ke Hospital ngan segera...eda suh doktor kat KTS je lah yg buat tapi dia cakap semua doktor pakar tak ada...kalo ada pasti bedah kat situ je...apa2 pun eda ngan hubby terus bawa aisyah ke Hospital Sultanah Nur Zahirah K Trg...kat situ ramai sungguh org sakit, macam2 ragam eda dpt tengok...tapi eda bernasib baik sbb tak payah tunggu lama2...sampai je kat situ terus diorg suh eda bawak Aisyah masuk bilik no.6...selepas doktor check, dia suh masuk ward sbb nak bedah katanya....alamakkkkkk!!!...beraya kat hospital lah nampaknya...
Aisyah lak asyik menangis je...dia kata dia tak sakit...kenapa nak bedah...sedih eda mendengarnya...buat lak masa tu doktor bedah dtg check dia...apa lagi bertambah kuat lah dia menangis...
Hari ni eda nak sambung balik citer yg tertangguh....Selepas doktor masukkan air dan check kesihatannya,...doktor suh gi buat pendaftaran utk masuk wad...Aisyah masuk wad kanak2 ( tingkat 5)....dlm wad masa tu tak lah ramai sangat kanak2 yg sakit...kalau x silap eda 5 org termasuk Aisyah....Nasib baik selesa jugak...pada mulanya suh hubby daftar wad kelas pertama...bukannya apa, nak bg keselesaan kat Aisyah dan org yg nak menunggu dia nanti...especially hubby eda lah sbb dia amik syif mlm utk jaga Aisyah...tapi kakitangan spital cakap, tak perlu sbb Aisyah nak kena terus bedah....tapi tunggu punya tunggu....pagi raya ketiga baru bedah...
Yang tak seronoknya, masa Aisyah masuk wad...adik dia ( Aqasha) pulak kena demam panas secara tiba2....so eda tak adalah disisi Aisyah masa dia masuk Dewan Bedah...sedihnyaaaaa!!!...Eda terpaksa jaga Aqasha sbb ari tu dia muntah2 je....poning eda dibueknyo....Dah lah klinik byk yg tutup...Apalagi eda pun terus hantar kat ICU....hospital ni gaklah....Doktor kata badannya panas sesangat ( 40 degree)...masuk ubat ikut buntutlah jawabnya....doktor bg dia rehat ....nasib baik tak masuk wad...
Tapi bagus betullah wad yg Aisyah duduk tu...terutama nurse kat situ...bila dia dpt tahu Aqasha perlukan rehat diorg siap bg katil dan kain utk basahkan badan Aqasha yg panas...
Dipendekkan citer, Aisyah masuk Dewan bedah pukul 8.00 pagi...dan selesai pukul 10 pagi...pukul 11 pagi barulah Aisyah dibawa masuk ke wad semula....Ambil masa jugaklah Aisyah nak sedar...Dalam pukul 4.30 ptg barulah Aisyah sedar...itupun masih cakap merapu lagi..hheheh...doktor cakap ubat bius tu masih ada lagi....kira2 pukul 6 ptg , dia sedar sepenuhnya....mengadu sakit dan menangis...sedih pun ada gak masa tu...sabar je lahh... Hari ahad barulah Aisyah discharge...lega rasanya...dah puas rasanya duk kat spital.....Hari isnin Eda sekeluarga balik ke N9....anak2 tak sekolah lah ari tu...Aisyah dpt cuti 2 minggu...tapi dia nangis sbb nak gi skolah gak...nak amik final exam katanya...nasib baik dpt tunda... Itulah sebahagian citer yg telah dipendekkan...kalau ikutkan byk eda nak citer semasa eda duk kat spital...tapi cukuplah ya!...nanti kan jemu lak...betul tak?...
Akan eda kenang peristiwa ni setiap kali datangnya Syawal....kita hanya merancang, Tuhan yg menentukan segalanya....


5 comments:

nurie said...

Siannya...cite sedih di hari raya mcm ni mesti kita akan slalu teringat stiap kali raya dtg. Allah menguji hambaNya ketika yg lain bgmbira...sabar ajelah..

nOnnie_sayang said...

mm.. eda, terima je semuanya dgn tabah. setiap yg berlaku ada hikmahnya. insya Allah rahmat Allah sentiasa bersama eda sekeluarga.

Nor Suraida Yahya said...

tq nurie...kita hanya merancang Allah tentukan semuanya...insyaAllah kalo umo pjg tahun depan rayalah semula....

Nor Suraida Yahya said...

terima kasih gak wat nonnie...waktu hanya minta selamat semuanya...setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...betul tak?

HomeKreation said...

Syukur dah selamat... yang penting ank eda kembali sihat & riang spt selalu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails