Tuesday, September 9, 2008

Buah kabung @ beluluk




Hari minggu baru2 ni, eda balik kg hubby (Kg Bukit Kerdas, Batu Kikir )...Balik berbuka ngan PIL...seronok jugaklah sbb dpt makan ayam kg salai...memang feveret eda tu!....Bertambah jugaklah eda makan, sampaikan lupa diet....tapi tak mengapalah, sekali-sekala...bukan selalu pun...
Pulang dr kg, eda suh hubby beli buah kabung...teringin nak mkn ....kat sini memang byk org jual...apa lagi eda beli 3 bungkus...tamaklah tu...kkkiihhhhh...
Sampai umah terus eda cuci dan rebus sehingga ompuk(empuk)....slps tu toskan airnya dan masak air gula...bila air gula dah masak....masukkan buah kabung tadi....dan biarkan sejuk...lepas tu eda masuk dlm fridge...baru best nak mkn...
Kalau nak tahu, org N9 mkn buah kabung camtu je....pertama kali eda menetap di negeri yg terkenal ngan adat pepatih ni...terperanjat gaklah...iyolah, sbb kat trg, buah kabung dibubuh dlm sirap bandung ko, ABC ko...tak adolah dimkn camtu....memang puaslah mkn buah ni sojak eda duk sini....tapi eda boli bulan pose je...bulan lain bukannyo tak ado tapi maleh nak membueknyo...heeheheh...
Saper2 nak merasa buah kabung ni...jomputlah dtg N9.....lupo lak eda nak bgtau...org sini panggil beluluk....sobonar eh,beluluk ni berasal dr pokok anau...selalu tumbuh kat tepi sungai...kalo lalu Kuala Pilah, sepjg perjalanan tu pasti ada pokok ni....

5 comments:

suara said...

Salam Ramadhan Eda...

Su sukaaa... sangat buah kabung ni terutama yg ada kat dlm abc. Tapi bulan posa ni, bila balik kg je ada peluang nak makan puas-puas. Selalunya kami makan dengan cendol. best!

nOnnie_sayang said...

salam tuan rumah.

kg suami kek kg bkt kerdas? samolah ngan kg kuargo angkat sey. rayo ni pn nk balik sanun. kg laki sey kek sebolah tu jo, kg gajah mati. sodap masak ayam salai tu.. makan lak pepaneh, mertuo lalu kot blakang pun tak hirau dah..hehehe..

Nor Suraida Yahya said...

su, memang sodap buah kabung ni...eda kalo umah PIL mesti beli ...suko sesangat!

Nor Suraida Yahya said...

w'salam nonnie,..laaa kita berjirannya rupanya...tapi thn ni eda x berayo kek sini...thn ni kat trg...ikut giliranlah...kalo x ada yg tarik muncung ....heheheh

afiq said...

sey x ponah mkn buah tue.. hihih...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails