Sunday, June 8, 2008

APAM DEWA


Kuih ni popular masa eda kecik2 dulu...Sekrg dah jarang eda tengok kat Trg...Mungkin generasi sekrg dah kurang minat ngan kuih2 camni...Rasa kuih ni sedap!...baunya pun harum....nak buatnya pun tak lah susah sangat...sama cam nak wat baulu...tapi eda dah tambah ovelete ngan baking powder...bg dia gebu lagi!...tak nak buh pun tak apa...janji kita pukul telur tu spt baulu...satu lagi , apam ni lagi sedap kalo kita wat ngan telur itik...eda wat ni pun guna telur itik...buh lah esen ros sikit utk bg naik wanginya...
Bahan-bahannya:
  • 5 biji telur itik - nak guna telur ayam pun tak apa
  • 250 gm gula halus
  • 200 gm tepung gandum
  • 1 s/k ovelete
  • 1 s/k baking powder
  • 1 s/k esen ros
  • sedikit pewarna merah jambu @ apa2 kalerlah ya!..
Cara-caranya:
  1. Pukul telur bersama gula hingga kembang.Masukkan ovelete & esen ros dan pukul lagi.
  2. Ayak tepung gandum bersama baking powder.Masukkan ke dalam adunan telur tadi...kacau rata.
  3. Bahagikan kepada 2 bahagian...satu dibubuh pewarna merah jambu dan satu lagi dibiarkan kaler asal.
  4. Masukkan ke dlm loyang yg telah disapu ngan planta.masukkan adunan berselang-seli.Dan kacau manja...agar nampak cantik...
  5. Lepas tu kukus dan jgn lupa penutup pengukus dialas kain agar air tak jatuh dipermukaan apam tersebut....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails