Saturday, May 24, 2008

PUDING LAPIS


Utk sementara waktu ni ...eda hanya buh gambo dulu ya!...tak sempat nak taip resepi...almaklumlah, cuti sekolah sudah bermula...Insyallah,bila eda senang nanti...eda akan letakkan semua resepi yg mana tak sempat diberi...lagu balik kampung ni...eda tujukan buat semua yg akan balik ke kg masing2...yg sedihnya eda x dpt balik kg sbb hubby eda akan gi keje....hukhukhuukkk
Resepi ni eda dapat dr kakak eda...kalo balik kg , mesti puding ni yg selalu dia buat...eda pun bergurulah ngan dia...


Bahan-bahannya:
  • 1 bungkus agar-agar ( dikerat 3 bahagian)
  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepung kastard
  • pewarna hijau dan merah
  • gula - ikut citarasa kemanisan masing2...
  • Air secukupnya

Cara-caranya:
  1. Masak satu bahagian agar2 dgn 3 cawan air.Masukkan sedikit gula dan pewarna hijau.Eda tak sukat gula ni...ikut citarasa sendiri ya!...Setelah masak, masukkan kedalam loyang.ketepikan.
  2. Kemudian masak pulak agar2 bahagian ke-2.Masukkan 2 cawan air dan sedikit gula.Setelah agar2 tu masak, masukkan 1 cawan susu cair dan kacau.Sambil tu, amik 2 s/b tepung kastard dan dicampurkan sedikit air.Masukkan campuran kastard ke dalam agar2 tersebut.Kacau lagi hingga pekat.Api jgn terlalu kuat, kut hangit lak!...Dah masak, tuangkan keatas lapisan pertama tadi.Ketepikan.
  3. Masak pulak bahagian yg ke-3.Masukkan 2 cwn air dan sedikit gula.Setelah agar2 hancur, masukkan lebihan susu cair tadi.Kacau lagi dan masukkan pewarna merah.Dah masak, tuangkan keatas lapisan kastard tadi...biarkan sejuk.

4 comments:

Min said...

Eda, jgn la sedih, akak pun tak ke mana cuti ni.. take care.

Nor Suraida Yahya said...

kesian kat anak2...setiap kali cuti skolah..mesti ayah dia gi keje...kak min pun tak balik kg ke?...ada geng lah eda ya!..

MamaFaMi said...

Cantik je lapis puding ni... sweet je kaler dia

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails