Monday, May 5, 2008

GULAI TERUNG BEREMPAH


Assalamualaikum....eda kembali semula....rindu sesangat kat kawan2 di Alam Maya ini...Tapi apa boleh buat, kesihatan eda tak mengizinkan diwaktu itu....Memang perit dan terseksa bila kesihatan kita terganggu kan!...
Tuhan baru bagi sikit je tu, tapi dah membuatkan eda tak mampu nak buat apa2...Sedih memang sedih ketika itu...Iyalah hubby eda tak ada masa tu...Tanggungjawab yg eda nak kena lakukan byk pulak...mana nak hntr anak2 pergi sekolah lagi, nak gi pasar, mana nak masak lagi...Hanya Allah yg tahu , keperitan yg eda alami...Tapi kita tak bolehlah mengeluh...Itu adalah ujian dr Allah utk eda bersabar dan beringat tentang Lima Perkara...Yang inilah salah satu drnya...Sihat sebelum datangnya sakit...
Paling yg eda tak boleh lupakan masa eda tak sihat hari tu...Eda baru balik dr pasar, tiba2 eda pengsan depan umah...tiba2 je dada eda sakit, ingatkan dah mati eda ari tu...tapi bila sedar,diri ini masih bernyawa...Eda betul2 bersyukur...Bayangkanlah, masa tu anak2 eda semua kat sekolah...kalau apa2 terjadi pd diri ini...tak tahulah sapa nak pergi amik diorg....sayu sangat masa tu....Tapi Allah sentiasa bersama kita...Sejak itulah eda rasa kita patut nikmati hidup ini dgn sebaik mungkin....Sebelum ini ,kita lupa semua itu....
Okaylah, dah lama rasanya eda tak buh resepi kat blog eda ni kan?...W'pun tak ada sesapa yg ingin mencuba ( itu kata hubby eda lah!)...tapi sikit sebanyak,ia memberi idea kpd yg buntu nak masak apa hari ni kan!...sebab eda selalu camtu...kalo tak idea nak masak apa...eda meronda blog kawan2...lepas tu dptlah idea....dah jimat masa dr memikir yg belum tentu muncul!....Betul tak?...
Tengahari tadi eda masak Gulai Terung Berempah...


Bahan-bahannya:

  • 3 biji terung bulat
  • Sebijik kelapa - diambil santan
  • 4 biji bwg merah*
  • 3 ulas bwg putih*
  • sedikit halia, lengkuas & kunyit*
  • segenggam cili kering*
  • 2 s/b rempah kari daging - eda guna rempah khas yg dibeli kat Trg
  • rempah 3 sekawan- bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis
  • 1 s/b kerisik
  • 2 ekor ikan masin -ikan kering
  • Garam & gula secukup rasa
  • sedikit belacan
  • 2 keping asam keping

Cara-caranya:
  1. Terung dibelah 4 dan perah kelapa parut .Ambil semangkuk santan.
  2. Kisar bhn yg bertanda * hingga lumat.Tumis rempah 4 sekawan & masukkan bhn kisar ni hingga terbit minyak.
  3. Kemudian masukkan terung yg telah dibelah 4 tadi...Kacau seketika.Selepas itu masukkan kerisik dan kacau lagi.
  4. Setelah itu masukkan santan.Biarkan sehingga mendidih.Selepas tu bolehlah masukkan ikan masin tadi.Masak sehingga kuahnya menjadi pekat...
  5. Jangan lupa masukkan belacan , garam, gula dan asam keping...
  6. Bila nampak masak, padamlah api...

2 comments:

MAK TEH said...

salam eda,1st time makteh masuk sini~org t'ganu panggil ni~gulai terung kan?eda guna rempah cap bunga ros ka?ke rempah kampung?

Nor Suraida Yahya said...

salam mak teh...betul tu mak teh, gulai terung...eda saja buh nama camtu...bg sedap sikit...hheheh...mak teh org trg gok ke?....eda guna rempah kampung....balik ari tu borong byk2...rempah cap bunga ros pun ada gak kat umah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails