Thursday, April 17, 2008

TUGASAN DARI CTNIK...















Pada hari yg sama gak eda dpt tag dari CTNIK....Dia suruh eda buh gambo pokok dr kebun eda...Yg ni eda suka!...Tapi eda tak adalah halaman spt Ctnik tu...Iyalah rumah teres biasa je eda duduk....Tanam pun dalam pasu je...Kena bg perhatian lebih, tapi ada jugak masa malas!...yg tu tak boleh nak elak...
Utk pengetahuan Ctnik, kat ' kebun' eda tu, eda tanam mas cotek jantan , mas cotek betina ( dah lama tanam ni....dr tak ada akar..sampailah pokok tu berbuah sekrg)...
Eda tanam gak cekur ( 3 pasu)..., pokok kari, halia,kucai ,daun pandan, kesum herba cina, pegaga dan kobis...
Herba cina tu eda tak tahu apa namanya...eda beli kat pasar..dgn org cina...dia kata elok utk kesihatan...eda balik umah eda tanamlah...saja tambah koleksi.
Pokok kucai tu pulak, baru nak hidup semula...baru2 ni kan tak ujan...kering leee...tak sempat nak siram...
Kobis tu pulak eda baru tanam 2-3 bulan ni...eda amik anak kobis tu masa balik trg...sekrg sihat walafiat...risau gak , mana tahu mati pulak...Tapi segar -bugar sekrg...selalu gak amik daun wat mee goreng...hhehheeh....Kobis Telur namanya...Kat dlm tu dah membulat eda tengok....Puas hati tak Ctnik?....lega rasanya dah dpt wat tugasan ni....

5 comments:

CtNik said...

salam eda,
mekasih tunaikn hajat ct nk tgk ur garden.i think u org pertama buat tugasan ct nih.

eda,ada mas cotek..bgus tuh utk ketatkn mana yg longgar..hehe

meriah tul garden eda.esp daun kesum tuh,geram tgk...wa punya kesum mcm nk mati jerk..tp kobis tuh,idup pulak yek,kang msia cuacanya panas n lembap.sini pun ada org tanam kobis,ct lum lagik,kalau nk tanam,nk beli pokok tak mo beli benih,lambat.

wa manyak puas hati tau...sb dpt tgk garden org msia...

Nor Suraida Yahya said...

salam ctnik...sama2,eda ni tak suka tangguh keje...kalo tak , eda akan lupa dan langsung tak buat...
Lagi satu, eda ni suka pada pokok!...bila dpt tugasan ni...happy sesangat...
Ctnik, mas cotek tu selain utk ketatkan apa yg patut...elok gak utk bg tenaga...almaklumlah keje kat umah tak pernah selesai...setakat ni eda ok jeee...tapi kena amalkan selalu...lagi satu manjakani dan serapat...bagus sesangat...
Kita org pompuan kena jagakan!...kkiiihhh...w'pun muka tak lawa tapi dalaman tu kena lawa...sbb kecantikan bermula dr dlm...betul tak?
Daun kesum tu dah galak eda amik...nak kena air secukupnya...tak leh kering langsung!...
Kobis memang hiduplah kat m'sia...kat umah mak eda byk pokok kobis ni...eda amik anak dr mak eda...dah bosar pun...
Ari tu eda tanam gak saderi dan ketumbar...tapi dah habis...selalu amik ....nanti nak tanam lagi...

yasmin said...

Eda, rajin jugak Eda tanam semua pokok tu ye..best la, mcm herbs.

Nor Suraida Yahya said...

aaaa Yasmin,..masa yg terluang tu eda isikan ngan tanam pokok2 ni...minat lah...wat lah hidup ngan segar...tu yg suka sesangat!...heheheh

Anonymous said...

yang paling best ialah gambar pokok kobis tuh.... aku ada gak try tanam tapi x menjadi, pokok kobis tu tumbuh'subur' tapi bukan jadi bulat tapi jadi pokok tinggi ala2 mcm pokok cili pulak....ada beberapa org kawan aku pun masalah mcm tuh..pokok kobis x jadi bulat tapi jadi pokok tinggi...mungkin cuaca atau baja x sesuai kot...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails