Tuesday, April 15, 2008

MASAK ASAM IKAN AYA @ TONGKOL


Kat Terengganu ikan aya @ tongkol ni selalu dimasak asam...Kalau negeri lain panggil Masak Sambal...Kebiasaan lauk ni dimasak ketika ada kenduri nikah -kawin...Kalau tak ada rasanya mcm tak lengkaplah...Tapi sejak zaman makin moden, Masak asam ni dilupakan...Iyalah byk lagi lauk-pauk yg best2 kan!...Tapi eda suka sesangat lauk ni....Kalo eda beli ikan aya ni...mesti eda masak asam selain singgang...
Cara nak masaknya sama cam buat sambal ayam @ sambal lain2 tu...Ikan tongkol ni digoreng terlebih dahulu...Kalau nak lagi sedap...kukus ikan tu dulu...Atau dengan kata lain, rebus ikan aya ni dgn beberapa asam keping dan garam...Lagi lama kita rebus, lagi sedap...Biasanya eda rebus 2 @ 3 hari dulu, baru eda wat masak asam ni...Bukannya kita hidupkan api dapur sampai 2-3 hari...Dalam satu hari kita panaskanlah sekejap..lepas tu tutup api...camtulah setiap hari...
Tapi kalo x nak rebus pun boleh gak...Tak ada salahnya...Tak ada sesapa nak marah pun....heheheee...
Eda cuma nak berkongsi teknik masakan je...Satu lagi, kalo ikan singgang tak habis...jgn dibuang!...cuba buat masak asam ni...pasti terangkat!...buat lak ada petai...fuuuhhhhh!...mak mertua lalu belakang pu n tak sedar.....kiiiihhhhh
Ingat!...kalo masak asam ikan tongkol ni, mesti buh ' nisan '...atau org luar trg panggil gula melaka...Kalo tak buh, langsung tak sedap...betul eda cakap!...
Cubalah ya!...ni asyik masak kari jeee ikan ni...jemu gak kan!...ubah selera sikitttt...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails