Tuesday, March 25, 2008

CREAM PUFF



Baru - baru ni semasa pertunangan cousin eda...Eda bg cream puff sbg pencuci mulut utk tetamu...Letih jugaklah membuatnya...Nak bakar lagi..dan nak buh creamnya lagi....Tapi puas hati sbb tetamu suka sangatttt...Eda pun wat gak utk mkn sendiri...Itu yg rupanya lain....hhehehehh...Utk majlis tu eda wat bentuk kecik2 jeee...Resepinya eda bg next time ya!...dah ngantuk ni,...nak beradu dulu....


Bahan-bahannya:

250 ml air
125 gm Tepung gandum
100 gm butter @ shortening
3 biji telur
Sedikit garam
Pewarna kuning


Cara-caranya:

  1. Air , butter , garam dan pewarna kuning dimasak sehingga mendidih.
  2. Kecilkan api , masukkan tepung dan kacau dgn senduk kayu sehingga menjadi bebola dan tak melekat pd kuali.Padamkan api.
  3. Keluarkan adunan dan masukkan ke dlm bekas lain dan sejukkan.
  4. Setelah betul2 sejuk, masukkan telur satu persatu dan pukul sehingga kembang.
  5. Paipkan menggunakan bentuk apa2pun...janji suka!...hhheheheeh

TIPS:

## Jika menggunakan shortening , masukkan 1 @ 2 s/k butter oil.Agar terbit bau butter.
## Sblm masukkan telur, pastikan adunan betul2 sejuk.

2 comments:

KakLeen said...

Tahniah! Untuk Cousin Yg Baru Mengikat Tali Pertunangan Tu....Pandai Eda Buat Cream Puff....Tentu Sedap Kan? Bila Kak Leen Dapat Merasainya?....Hehehehe

Nor Suraida Yahya said...

Terima kasih kak leen....nak kata pandai tak lah sangat, tapi boleh buatlahhhh....hhheheee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails