Thursday, February 21, 2008

BINGKA TELUR



Resepi ni eda dpt dr dapur JO.Sedap dan rasa spt akok.Tapi bagi sesiapa yg tak suka pada kuih-muih yg berasaskan telur ni mungkin tak makan kut....Kebanyakkan org luar pantai timur biasanya tak gomar kuih spt ini.Sobab eh hubby eda sendiri pun tak boleh nak tolan....Katanya , bila telur dicampurkan dgn gula...hanyirlah.... Tapi kan,eda masih ingat lagi...sewaktu kami mula2 konal dulu.Hubby ada dtg umah kat trg....Dia dtg sorang2 je....Lagipun kami ni tak pernah berdating pun...Iyalah masa tu eda sedang balajar kat Itm Jengka Pahang.Hubby lak masa tu , asyik gi Bangladesh , Vietnam dan Indonesia.Manalah kami ada masa tu.Bila dia teringin nak jumpa eda...dia dtglah ke Trg...Itu yg buat eda terpikat tu....Dia sanggup dtg jauh2 demi eda...hhheee....Oklah berbalik citer tadi....Arwah tok eda ada bg dia mkn kuih-muih tradisional Trg...Seperti Tahi itik, Mas jemput, Jala mas, Buah tanjung dan akok....Apalagi hubby eda pun mkn lah....Mungkin disebabkan warnanya yg menarik, laju je hubby eda mkn...Bila dia ngap je...eda tengok muka dia semcm je....Rupa2nya tekak dia tak boleh nak terima kuih2 tu....Eda tahu pun selepas 2-3 thn eda kawin ngan dia.Eda cakap.., kenapa tak bgtau masa tu.Dia kata tak nak bg tuan rumah terasa dan hampa...Alahai baiknya suamiku...Sanggup mkn walaupaun tak suka....Itu yg buat eda lagi sayang....hhheee.Eda pun sebenarnya kurang gak....tapi sekeping dua tu bolehlah mkn...kalau mkn byk2...loyo tokak den...hhheee...Apa2 pun....Tepuk dada tanyo selero...

Bahan-bahannya:

6 biji telur
2 cawan air daun pandan
2 tin santan ( 400ml x 2)
3 cwn tepung gandum
2 cwn gula
1 s/k garam
4 s/b butter - dicairkan


Cara-caranya:
  1. Blend semua bahan hingga tak berketul2.
  2. Masukkan 1 s/b minyak dalam loyang dan lengserkan.Masukkan dlm oven.
  3. Bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih setinggi 3 ".Jangan tobal bonar.Kalau guna loyang kocik...bahagi dua...sodap wat nipis2.
  4. Masak hingga perang.Ingat guna api atas bawah yo!....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails