Saturday, January 26, 2008

MASAK SAMBAL TEMPOYAK


Masakan ni memang terkenal kat N9....Mula- mula eda duk N9, eda mula jatuh cinta ngan masakan ni....utk membuatnya taklah susah sangat....tapi mesti ada sikap kerajinan....ni yg suspen ni..hhheeee...Pucuk2 daun yg kita nak masak tu mesti dihiris spt nak wat bunga rampai....Biasanya pagi2 lagi eda dah mula hiris...iyalah senang sikit nak masak utk tongahari nanti... Jom kita tengok resepinya....Pucuk2 daun yg eda bgtau ni..mana yg eda konal je namanya....kalau tak silap eda ada 2 - 3 jenis lagi tapi eda tak tahu apa namanya....sorry ya!...walaupun tak lengkap...masih boleh dimakan lagi...hhheeee..
Bahan- bahannya:
* Sebatang serai
* 2-3 helai pucuk ubi keledek
* 2- 3 helai pucuk labu
* 1 helai daun kunyit
* 2-3 helai pucuk kadok
* segenggam pucuk ubi
2 papan petai - diambil buahnya...buah ke, biji haaa..?
1 inci kunyit hidup
20- 25 biji cili padi
1 @ 2 sudu besar tempoyak
1 biji kelapa - diambil santannya...yg pekat....kalau nak senang beli pati santan ( seringgit je)
Garam secukup rasa
1 keping asam gelugur - kalau dah masam tak payah buh lah....


Cara - caranya:
  1. Hiris semua bahan yg bertanda * .Kemudian tumbuk kunyit dan cili padi hingga lumat.
  2. Masukkan santan dan bhn yg ditumbuk tadi ke dlm kuali.Eda suka masak menggunakan kuali sbb senang nak mengacau.Lagipun eda perhatikan...org N9 suka masak guna kuali....itu yg terikut tu...
  3. Selepas itu masukkan daun2 dan petai yg telah dihiris.Masak dgn api yg perlahan.
  4. Setelah mendidih , masukkan tempoyak dan kacau.
  5. Jangan lupa masukkan garam dan asam keping jika perlu.
  6. Setelah daun2 tersebut masak...bolehlah dipadamkan api.
  7. Perlu diingatkan...lauk ini memang pekat....Sodap sangat.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails